In onze dynamische maatschappij blijven allerlei zaken om ons heen veranderen. De consument heeft steeds wisselende behoeften. Veel ondernemers ontlenen hun bestaansrecht aan het koopgedrag van consumenten. Daarom moeten veel ondernemers met de veranderingen van de consument mee te gaan. Één van deze trends is de afname van winkels in stadscentra. Maar ook de toename van horecazaken.

In het nieuws: meer horeca, minder winkels

“Doordat Nederlanders steeds vaker buitenshuis eten, veranderen de binnensteden langzaam van karakter. Winkels maken plaats voor horeca.” In dit nieuwsbericht op Nos.nl is te lezen wat de trends in de grote steden zijn. Deze ontwikkelingen bieden dus perspectieven voor ondernemers. Tenminste als je bijvoorbeeld een eigen restaurant wil beginnen. Als winkelier moet je op een andere manier je voordeel uit deze situatie halen. Misschien je winkel meer kleinschalig maken en een webshop toevoegen aan je diensten. Het gedrag van de consument is blijkbaar bepalend voor deze ontwikkelingen.

Consumentengedrag

Het gedrag van de consument bepalend voor jouw onderneming? Dit klinkt natuurlijk logisch maar het geeft aan wat de moeilijkheid is. Als ondernemer is het erg lastig om het gedrag van de consument te beïnvloeden. Terwijl de consument zich laat leiden door zijn koopkracht, mode, andere trends etc. moet de ondernemer dit op tijd signaleren. Het wordt steeds eenvoudiger om de meest uiteenlopende producten online te kopen. Daarom wordt winkelen steeds meer af en toe gezellig rondsnuffelen. Het gericht kopen neemt steeds meer af. Daarnaast eten we steeds meer buitenshuis, zoals ook te lezen op Nos.nl.

Gevolgen voor ondernemers

De gevolgen voor de ondernemers in de horeca en de retail zijn dus onvermijdelijk. De horeca spint er garen bij. Toch is het goed om het juiste concept te bedenken en aan te houden. Kies de juiste doelgroep en bepaalde de juiste doelstelling. Ben je ondernemer met een winkel in een stadscentrum? Denk dan goed na wat je op de lange termijn wilt en kunt bereiken. De winkel in stand houden heeft geen toegevoegde waarde als je winst terugloopt. Je zult creatief moeten zijn om consumenten in je winkel te krijgen. Uiteraard verschilt het per product of dienst hoe succesvol je nog kunt zijn.

Groei met de trends mee

Het belangrijkste advies voor betrokken ondernemers is dus eigenlijk niet moeilijk. Heb je een horecazaak, zorg dat je met de mode mee ontwikkelt. Wees je bewust van wat de consument verwacht, en pas je formule daarop aan. Ben je winkelier, maak dan de afweging of je in de huidige vorm nog bestaansrecht hebt. Is dat niet zo, vind dan een andere formule. Dit kan bijvoorbeeld een combinatie zijn van winkel en webshop. Of combineer je winkel met de horeca. Als er geen houden aan is, blijft dan niet doorgaan tot je te ver bent gegaan. Maar sluit dan je winkel in zijn huidige vorm en speel in op de ontwikkelingen rond online winkelen.

Niet iedere ondernemer heeft de luxe om zijn ondernemingsplan zomaar te veranderen. De ene formule van bedrijfsvoering is de andere niet. Helaas zullen er ook slachtoffers zijn. Ondernemers die het niet redden. Maar grijp op tijd in, zodat er weer nieuwe (leuke) dingen ontstaan. De wereld om ons heen is dynamisch, je bedrijf moet dat ook zijn.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply