Image default
Commercieel Eigen bedrijf Logistiek

De interne logistiek optimaliseren van een onderneming

Iedere onderneming heeft te maken met allerlei stromen door het bedrijf. Er gaat ‘iets’ in en er komt vervolgens weer ‘iets anders’ uit. Hoewel iedere ondernemer zich weer met wat anders bezighoudt zijn de stromen over het algemeen niet veel verschillend. We kunnen dit ook wel interne logistiek noemen. De interne logistiek optimaliseren doe je door te weten wat er door je bedrijf ‘stroomt’.

Informatiestroom

Alle informatie die het bedrijf ingaat, die verwerkt wordt en het bedrijf weer verlaat is de informatiestroom. Je kunt hierbij denken aan de orderinformatie. Een klant vraagt een offerte aan, jij zet de juiste informatie op een rijtje en je stuurt dit weer terug. Of je ontvangt een order van een klant. Je stuurt de klant een orderbevestiging en je leverancier een inkooporder. Maar informatie is ook je financiële administratie. Er komen inkoopfacturen naar jou toe, en verkoopfacturen gaan weer naar jou klanten. Of het stukje leveringsinformatie. Het gaat niet alleen om producten en/of diensten maar planning is ook belangrijk. Ook het delen van je bedrijfsgegevens met bijvoorbeeld de belasting valt onder de informatiestromen van je bedrijf.

Geldstroom

Met de genoemde informatiestromen komen direct ook de financiële stromen aan de orde. Er gaat geld het bedrijf uit, met als doel om meer geld het bedrijf in te laten komen. Er zijn geldstromen aan de inkoopkant, maar ook aan de verkoopkant. Ook salaris-uitbetaling is een geldstroom in je onderneming. Over dat alles doet de belastingdienst zijn berekening om vervolgens belasting te heffen. De geldstroom wordt vaak als het meest belangrijk ervaren. Op zich logisch omdat het resultaat van de onderneming staat of valt met de juiste geldstromen.

Fysieke stroom

Naast de informatie- en geldstromen is er ook een fysiek stroom. Hoewel niet iedere ondernemer fysiek een product levert, geldt deze stroom voor veel bedrijven. Er komt namelijk materiaal (grondstof) een bedrijf binnen, en een product verlaat het bedrijf. Daarnaast is er nog de inkoop van bedrijf-gerelateerde artikelen. Dit kunnen dus ook computers, telefoons, balpennen of kladblokken zijn.

Interne logistiek optimaliseren

Om je interne logistiek te optimaliseren is het zaak dat je de genoemde stromen in kaart brengt. Begin door de verschillende stromen te onderscheiden. Visualiseer vervolgens de stromen door aan te geven wat jouw bedrijf ingaat, en wat er als resultaat uit gaat.  Zoom vervolgens in en bekijk de stromen per afdeling. Het doel van het in kaart brengen van deze gegevens is dat je de bottleneck vindt. De bottleneck is dat punt waar de opbrengst afhankelijk is van de input, maar geen buffers zijn of de output lager dan zou moeten. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een productiemachine die genoeg grondstoffen heeft maar amper genoeg producten oplevert. Maar het kan ook financieel zijn. Als jij je leveranciers binnen twee weken betaalt maar jouw klanten pas na 8 weken, dan bouw je een financieel tekort op (cashflow probleem).

Bottlenecks elimineren

Vergroot de capaciteit van de grootste bottleneck. Vervolgens ontstaat er weer een grootste bottleneck zodat je die kan aanpakken. Door dit proces steeds weer in te zetten ontstaat er een gestroomlijnde organisatie. Door het effectief vastleggen van de stromen zie je vanzelf waar de knelpunten zich bevinden. Als stilstand door storingen steeds je productie stilleggen, is het bijvoorbeeld een goed idee om preventief onderhoud uit te voeren.

De interne logistiek optimaliseren is alleen zinvol als je weet welke stromen er door je organisatie gaan. Het in kaart brengen hiervan zorgt ervoor dat je de knelpunten gaat zien. Effectief optimaliseren van de interne logistiek draagt bij aan de efficiëntie van het bedrijf.

Related posts

Zo blijven je bedrijfsgegevens veilig

Danny Bijl

Altijd bereikbaar zijn

Danny

3 argumenten om een IT bedrijf in te schakelen

Danny Bijl

Leave a Comment