In de huidige maatschappij wordt er steeds meer geloofd in het minimaliseren van voorraden. En eindgebruikers willen graag een product op maat. En dan ook nog eens met een snelle levertijd. De levertijden van de hele keten achter het product moeten dus ook kort zijn. Maar als producent is het een afweging van levertijd versus bedrijfsresultaat. Waarom is dat en moet je voor één van de twee kiezen?

Belang van levertijd

Zoals gezegd wil de eindgebruiker het liefst een product op maat. Omdat dit voor veel producten betekent dat ze op bestelling moet worden gemaakt, krijgt men te maken met een levertijd. De consumentenmarkt wordt daar het liefst niet mee geconfronteerd. Kan een concurrent eerder leveren dan is de prijs al minder belangrijk. Producenten kunnen in antwoord daarop voorraden van halffabrikaten aanleggen. Maar dit is duur, zeker omdat er steeds meer variabelen zijn. Dit heeft bij veel bedrijven gezorgd voor een Just In Time-strategie. Onderdelen of halffabrikaten worden precies op tijd geleverd voor de assemblage. Niet eerder en niet later.

Gewenste bedrijfsresultaat

Voor een onderneming is het gewenste bedrijfsresultaat vrijwel altijd als er een gezonde winst wordt gemaakt. Als het jaar voorbij is en alle kosten zijn betaald, moet er geld over blijven. Wanneer er steeds levertijden onder druk staan, gaan de kosten omhoog. Er wordt vaker gebruik gemaakt van bijvoorbeeld snelle transporten. Die zijn veel duurder dan reguliere post. Door de tijdsdruk gaan er ook vaker zaken mis, waardoor er producten niet goed worden gemaakt. Dit levert weer stagnatie of later zelfs garantieclaims op. Kortom, sneller leveren draagt lang niet altijd bij aan het gewenste bedrijfsresultaat.

Betrokken partijen

De levertijd versus bedrijfsresultaat wordt bepaald door de betrokken partijen. Als de leverancier van de eindgebruiker een buffer wilt om snelle leveringen te garanderen, worden zijn leveranciers onder druk gezet. Terwijl het product uiteindelijk later geleverd wordt dan jij denkt. Een klant heeft er meestal geen weet van, hoeveel stress een korte levertijd teweeg brengt. Ben je onderdeel van een keten, bespreek dan je positie en je levertijden met zowel je afnemers als leveranciers.

Effectief werken

Denk daarbij ook kritisch na over effectief werken. Wanneer het resultaat met zo min mogelijk energie wordt bereikt is de effectiviteit vaak het grootst. Als iedere stap in het proces zijn doel precies raakt, is een korte levertijd geen probleem. Richt je bedrijfsprocessen zodanig in dat levertijd versus bedrijfsresultaat geen keuze is maar een win-win situatie.

Levertijd versus bedrijfsresultaat

Een levertijd is dus niet altijd reëel. Terwijl het gewenste bedrijfsresultaat vaak op goedkoop produceren is gebaseerd. En goedkoop produceren lukt vrijwel nooit als de levertijd onder druk staat. Informeer daarom altijd bij je afnemer of de gewenste levertijd wel zo is als opgegeven. Richt vervolgens je bedrijfsprocessen zo in dat jouw product een zo korte mogelijke tijd in productie is. Overweeg om juist wel voorraden aan te leggen als deze kosten niet opwegen tegen de hogere winst. Want kortere levertijden dan je concurrent, kunnen voor een betere marktpositie zorgen. Levertijd versus bedrijfsresultaat is een constante dans tussen effectief werken en snel genoeg zijn. En dat alles moet bijdragen aan het gewenste bedrijfsresultaat.

 

Staan je levertijden onder druk? Kijk dan wat het jou oplevert. Is het nodig om sneller te leveren of kost dit je alleen maar geld? Naast levertijd en bedrijfsresultaat is ook werkbaarheid van belang. Je personeel kan niet altijd onder hoogspanning werken want dan zullen er mensen uitvallen. En dan lijdt het resultaat onder de behaalde levertijden.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: "Jij de inhoud, ik de randzaken". Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply