Als ondernemer ben je over het algemeen druk met je werk bezig. Dit klinkt logisch want dit brengt namelijk het geld in het laatje. Maar neem je weleens de tijd om eens terug te denken aan het doel van je onderneming? En kun je dan vaststellen dat je doel behaald is? Of realiseer je je dan dat je nog lang niet hebt bereikt wat je van plan was? Een stap verder is niet alleen het terug kijken, maar het vooruit kijken. Waar wil je over 5 jaar staan als onderneming? Of wil je als ondernemer hetzelfde werk uitvoeren maar dan in een kortere werkweek?

Waan van de dag

In het geval van de meeste ondernemers blijkt dat de ‘waan van de dag’ al zoveel van de beschikbare tijd vraagt dat er weinig ruimt voor evaluatie is. Om het een en ander te kunnen vaststellen moet je af en toe je dagelijkse bezigheden doorbreken en je doelstellingen op papier gaan zetten. Om je hierbij te helpen volgen enkele aanbevelingen hoe je dit kan realiseren.

Brainstormsessie

Een relatief eenvoudige manier om je doelstelling concreet te kunnen maken is het inplannen van een wekelijkse brainstormsessie. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf is een uurtje al genoeg. Als je personeel in dienst heb, nodig ze ook uit om mee te denken, zij weten ook op hun gebied wat er in de onderneming speelt. Probeer te bedenken wat het doel was waarom je bent begonnen aan je onderneming. Wat is er tot nu toe van terecht gekomen? Als je weet wat de situatie is bedenk dan of je oorspronkelijke doel nog steeds is wat je wilt. Op basis hiervan kun je bedenken wat je wilt veranderen. Als je weet waar je heen wilt kun je nieuwe doelstellingen maken die dit doel mogelijk maken. Belangrijk aspect is dat een brainstormsessie geen targets kent. Stel alleen een grens aan de beschikbare tijd, en houd je hier aan.Herhaal deze sessie wekelijks om uiteindelijk inzichtelijk te hebben wat de kern van je onderneming is. Maak notities door bijvoorbeeld een mindmap te maken, of noteer enkele steekwoorden.

Klankbord

De meeste brainstormsessies die in een bedrijf worden gevoerd leveren veel ideeën op maar het valt niet mee om dit om te zetten in concrete doelstellingen. Het is enorm verhelderend als je als ondernemer de output van het brainstormen bespreekt met een onafhankelijke partij. Dit kan letterlijk iedereen zijn die geen rechtstreeks belang heeft bij je onderneming. Zoek iemand die je als denkbeeldige spiegel kunt gebruiken. Het is belangrijk dat je iemand vindt waarmee je kunt sparren terwijl diegene de spreekwoordelijke ‘advocaat van de duivel’ speelt. Het voordeel is dat je kritische vragen krijgt over onderwerpen waarvan je zelf dacht dat je het goed had uitgedacht. Mensen die bij je onderneming zijn betrokken staan teveel in de details daarvan. Iemand van buitenaf heeft dat kader niet, dus kan diegene ‘out of the box’ denken. Er zijn professionals die je hierbij kunnen helpen.

Doel van je onderneming

Als je wekelijks tijd in je planning vrijmaakt om te brainstormen en te sparren zul je zien dat er uiteindelijk enkele kernfactoren naar boven komen. Uiteraard is het zaak dat je van iedere sessie het belangrijkste noteert. Uit deze kernfactoren is het eenvoudig om doelstellingen te formuleren. Vorm uit de uitkomst het doel van je onderneming.

 

Houdt dit blog in de gaten voor meer informatie over de bovenstaande aanpak en hoe je je doelstellingen concreet kunt maken. De problematiek is voor veel ondernemers in wezen hetzelfde. Heb je zelf tips, adviezen of vragen over dit onderwerp, laat het ons weten.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply