Elektrisch rijden in 2017. Jarenlang is het zo geweest dat elektrisch autorijden voordelig was. Met name de volledig elektrische auto`s. Maar de regels veranderen, en niet ten gunste van de bestuurder van een elektrische auto. Met dit artikel willen we je informeren over de vormen van elektrisch rijden. En de nieuwe regels voor 2017.

Wat is elektrisch rijden?

Op dit moment zijn er in feite drie categorieën auto`s die dagelijks deelnemen aan het verkeer: Auto die aangedreven worden door:

  1. Een verbrandingsmotor;
  2. Een elektromotor die energie, via een accu, uit een verbrandingsmotor haalt (hybride/range extender);
  3. Een elektromotor die de energie, via een accu, alleen van het stroomnet krijgt.

De hybride vorm die de meest bekende is, is dus een combinatie van beide. De ene hybride heeft een elektro(hulp)motor op de versnellingsbak, of op het differentieel. De andere heeft een verbrandingsmotor die een accu vult. De hoofdaandrijving is dus elektrisch.

Wat zijn de regels in 2016?

De eigenaar en bestuurder van een zakelijke auto moeten enkele zaken betalen. Naast de aanschaf van het voertuig zijn dat de volgende kosten, indien van toepassing:

  1. BPM;
  2. Motorrijtuigenbelasting;
  3. Bijtelling.

Voor zowel de hybride als volledig elektrische auto`s hoeft geen BPM te worden betaald. In 2016 is ten opzichte van 2015 wel veranderd dat er geen vrijstelling is op de motorrijtuigenbelasting. Je betaalt nog niet het volledige bedrag omdat de helft van de belasting van niet-elektrische auto`s, moet worden betaald. De bijtelling voor bestuurders van zakelijke auto`s blijft nog steeds wanneer je meer dan 500 km privé rijdt. Het bijtellingspercentage verschilt. Voor auto`s met een uitstoot van 1-50 gram CO2 geldt een percentage van 15% van de cataloguswaarde van de auto. Bij een uitstoot van 51 – 106 gram geldt een percentage van 21%. Voor volledig elektrische voertuigen geldt 4% bijtelling.

Wat zijn de regels vanaf 2017?

In 2017 gaat er best wat veranderen. Met name de bestuurder zal dit gaan merken. In feite wordt er alleen nog een onderscheid gemaakt tussen volledig elektrische en andere auto`s. Als je in 2017 een volledig elektrische auto koop of importeert, betaal je geen BPM en motorrijtuigenbelasting. Het bijtellingspercentage is voor deze voertuigen 4%. De overige auto`s, dus al vanaf 1 gram CO2 uitstoot, gaan allemaal naar 22%. Alleen auto`s met minder dan 106 gram uitstoot betalen maar 50% motorrijtuigenbelasting. Tot 2020 zal de BPM structureel worden afgebouwd, met name voor de auto`s met weinig tot geen CO2 uitstoot.

Wel of niet elektrisch rijden in 2017?

Uiteraard moet niemand iets. Maar is het nog aantrekkelijk? Omdat de overheid graag zou zien dat vanaf 2035 alleen nog maar emissievrije auto`s verkocht worden, zal er altijd een voordeel zijn. Als je het puur financieel afweegt, dan is het minder aantrekkelijk geworden om een hybride auto te rijden. Met name de zakelijke rijder die geen eigenaar is maar wel bijtelling betaalt. De aanschafwaarde van (gedeeltelijk) elektrische auto`s is gemiddeld hoger dan een conventionele auto. Als je vervolgens hetzelfde bijtellingspercentage kwijt bent, dan ben je dus duurder uit. De leasemaatschappij of je baas betaalt wel minder belastingen. Volledig elektrisch rijden is dus financieel wel voordelig. Daarnaast worden de reikwijdte en betaalbaarheid steeds beter.

Of het wel of niet aantrekkelijk is voor jou om elektrisch te gaan rijden in 2017, hangt af van twee zaken. Ga je volledig elektrisch rijden of kies je voor en hybride? Daarnaast is het de vraag of je in aanmerking komt voor een budget wat toereikend genoeg is voor de hogere aanschafwaarde van een volledig elektrisch voertuig. Reken het van tevoren uit ten opzichte van een niet-elektrische auto. Wellicht geven de financiën de doorslag.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

2 reacties

  1. Ik zelf ben een groot voorstander van elektrisch rijden. Rijd het sinds kort ook zelf. Als we willen dat veel mensen deze overstap gaan maken is het van belang dat er meer informatie komt rondom het elektrische rijden. Ik weet nog dat ik zelf zat te twijfelen, maar het moeilijk vond om met vragen ergens terecht te kunnen. Daarom heb ik destijds meerdere websites bekeken en het viel me op dat https:/www.zakelijkelektrischleasen.nl een goed overzicht geeft. Ze hebben veelgestelde vragen en ook een test waardoor jou beste auto naar voren komt.

    Hopelijk geeft deze tip andere mensen ook een kans om meer inzicht te krijgen in elektrisch rijden zodat wanneer je twijfelt je een goede overwogen beslissing kan nemen.

    Mvg Kevin

    • mm

      Bedankt voor de tip Kevin. Wellicht kun je de meest relevante vragen, vanuit jouw ervaring, via ons contactformulier inzenden. Dan kunnen we er een artikel over schrijven om daarmee anderen te informeren.

Leave A Reply