Image default
Marketing

Is samenwerken met influencers iets voor jouw bedrijf?

Heb jij al eens nagedacht over het samenwerken met influencers voor jouw bedrijf? De laatste jaren in influencer marketing enorm gegroeid en bijna niet meer weg te denken bij het promoten van je bedrijf. Het inzetten van influencers kan namelijk helpen jouw bedrijf te laten groeien. Maar hoe begin je dan en waar moet je op letten? In dit artikel vertellen we je graag meer over het starten met influencer marketing.

Verschillende soorten influencers

Naast dat er influencers zijn voor iedere branche, onderscheiden we influencers ook in grootte van bereik. In totaal zijn er vijf gradaties in bereik, van hoog naar laag: mega, macro, meso, micro en nano influencers. Veel beroemde mensen zijn mega-influencers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen als Beyoncé, George Clooney en de Nederlandse Nikkie de Jager (NikkieTutorials). Deze mensen hebben miljoenen volgers en een hoog consumentenvertrouwen. De kleinste groep, de nano beïnvloeders, hebben een klein publiek van een paar duizend volgers. Grotere influencers zijn niet altijd beter voor jouw bedrijf om mee samen te werken. Focus jij je voornamelijk op lokale klanten, dan kan een micro-influencer uit jouw regio meer conversie opleveren dan een bekende Nederlander.

Waarvoor kun je influencers inzetten?

Voordat je gaat kijken naar welke individuele influencers bij jouw bedrijf passen is het goed om te bedenken wat je wilt bereiken met de samenwerking. Dit is ook sterk van invloed op welke influencers het beste passen bij jouw intenties. Je kunt beïnvloeders inzetten voor onder andere de van jouw bedrijf of product naamsbekendheid verhogen, of voor het verhogen van het vertrouwen bij de doelgroep. Waar je ook voor kiest, in de meeste gevallen is het verstandig om een combinatie te maken van verschillende soorten influencers. Een samenwerking met één mega-influencer kan minder nuttig zijn dan een samenwerking met twee macro-influencers. De kracht ligt vaak in het herhalen en naar voren komen bij verschillende soorten beïnvloeders.

Kies je niche

Ook binnen de influencer marketing zijn er verschillende niches. Denk bijvoorbeeld aan reisbloggers, mode- en beauty-influencers, food bloggers en sport-influencers. Kijk naar welke influencers interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf. Verkoop je bijvoorbeeld sportkleding, dan kun je terecht bij sport-influencers, reisbloggers (mensen sporten tenslotte ook op reis) en mode-influencers. Ook voor diensten zoals bijvoorbeeld een nieuw ontwikkelde app voor het delen van recepten kun je meer dan je wellicht denkt influencers uit verschillende niches goed inzetten. Denk outside-the-box en maak hierin ook gebruik van de creativiteit van influencers zelf.

Hoe kom je in contact?

Door de populariteit van social media is het steeds gemakkelijker om in contact te komen met beïnvloeders. Zo kun je bijvoorbeeld zelf iemand een berichtje sturen via social media. Echter werkt dit natuurlijk alleen wanneer je de persoon al kent. Er bestaan ook een hoop marketingbureaus die jou kunnen helpen met het stukje influencer marketing. Dit kunnen websites zijn met portalen waarin je een opdracht kunt uitzetten of kunt zoeken tussen alle influencers die bij dat platform zijn aangemeld. Daarnaast zijn er ook bedrijven die actief voor jou op zoek kunnen naar geschikte mensen om jouw merk of product te promoten. De mega-influencers zijn vaak enkel bereikbaar via hun eigen management. Houd bij je plannen wel rekening met de werkwijze die jij jouw bedrijf past en vooral ook het budget dat je hebt. Tussenpersonen kunnen je tijd besparen, maar voor die tijd moet wel betaald worden. De kosten van deze samenwerkingen kunnen hierdoor wat hoger liggen dan wanneer je zelf op zoek gaat naar contacten. Daarentegen kost het je minder tijd dan wanneer je zelf op zoek gaat naar influencers om mee samen te werken.

Verschillende soorten samenwerkingen

Samenwerken met beïnvloeders, oftewel sponsoring, kan op verschillende manieren. Wanneer je een product verkoopt kun je denken aan een barterdeal. Dit houdt in dat jij jouw product gratis weggeeft aan een influencer, in ruil voor een goede beoordeling en promotie richting de volgers van de influencer. Deze vorm wordt vaak gebruikt bij nano-influencers omdat beiden er iets uit kunnen halen. De beïnvloeder krijgt meer volgers, en jij meer conversie. Daarnaast kun je ook kiezen voor een betaalde samenwerking. In deze vorm betaal jij de influencer om jouw product te promoten. De meest voorkomende vorm is een combinatie van een barterdeal en een betaling.

Het is voordat je een samenwerking zoekt wel goed te weten dat het sponsoren van producten inmiddels door de Nederlandse overheid inmiddels wel aan banden is gelegd. Het is tegenwoordig verplicht voor influencers om het duidelijk aan te geven bij de volgers dat een product verkregen is via een samenwerking.

Related posts

Drone beelden inzetten voor jouw bedrijf

Danny

Flyers: het juiste ontwerp voor jouw bedrijf

Danny

Coronacommunicatie met (duurzaam) drukwerk

Danny Bijl

Leave a Comment