Veel ondernemers focussen zich op een mooi kantoor met een chique inrichting. Maar ze vergeten de vraag of eigenlijk wel iedereen er kan komen. Wat doe je als een van je klanten de trap niet meer op kan? Of als een van je werknemers tijdelijk of permanent in een rolstoel moet zitten? En ben je ook voorbereid als je zélf ineens te kampen krijgt met beperkingen? Je kantoor hoort toegankelijk te zijn voor iedereen. Maar hoe zorg je daarvoor?
Van buiten naar binnen
Om je kantoor toegankelijk te maken, begin je bij de buitenkant. Kan iedereen goed in de buurt parkeren? Zijn er invalide-plekken of is dat niet nodig? Daarna loop je van buiten naar binnen en kijk je bij elke stap of dit ook haalbaar is voor een invalide of iemand op krukken. Let ook op kleine handelingen die je onderweg moet uitvoeren en waar je misschien zelf niet bij nadenkt.
Binnenkomen in het pand
Je parkeert je auto en je loopt naar het bedrijfspand toe waar jouw kantoor gevestigd is. Je begint al meteen op te letten: is er een trap, of kan een rolstoelgebruiker ook gemakkelijk bij de voordeur komen? Vervolgens doe je de deur open. Is daar veel kracht voor vereist, of gaat de deur gemakkelijk open? In de ontvangstruimte, als die er is, dient genoeg ruimte te zijn voor iemand met een rolstoel of rollator.
De weg naar het kantoor
Je stelt je voor dat je een klant ontmoet die te maken heeft met beperkingen. Je wilt de klant meenemen naar je kantoor. Hoe kom je daar? Is je kantoor niet op de benedenverdieping, dan moet je nadenken over de vraag hoe iemand met een beperking naar boven komt. Als er een lift is, is dat eenvoudig. Is die er niet, dan is een traplift misschien een goede oplossing. Een traplift is gemakkelijk voor mensen die niet zelf de trap op kunnen komen. Dat kan bijvoorbeeld een werknemer zijn met een gebroken enkel, maar ook een oudere klant die niet meer zo soepel de trap op klimt. Als je je afvraagt: ‘wat kost een traplift’, dan zal blijken dat die kosten meestal enorm meevallen.
In je kantoor
De weg naar je kantoor is gehaald. Maar hoe zit het eigenlijk in je kantoor? Is dat wel toegankelijk voor iedereen? Denk bijvoorbeeld na over de vraag of iemand met een rolstoel wel je kantoor in zou kunnen. En zou het voor jouzelf nog goed toegankelijk zijn als je bijvoorbeeld je been zou breken? Natuurlijk hoop je dat het niet nodig zal zijn, maar toch is het goed om al van tevoren te checken of jouw kantoor wel toegankelijk voor mindervaliden. Je zorgt er ook voor dat je bedrijf zo veilig mogelijk werkt, om te voorkomen dat jij of een van je medewerkers betrokken raakt bij een bedrijfsongeval. Maar of het nu gaat om een werknemer of om jezelf: het is wel belangrijk als ook na een ongeluk het kantoor nog goed toegankelijk is.
Een toegankelijk kantoor is belangrijk, zeker als je bedrijf gaat groeien. Zolang je in je eentje gebruikmaakt van een kantoor is het nog niet zo’n belangrijk punt. Maar als er klanten komen, wordt het echt een must om je kantoor goed toegankelijk te maken. En het is natuurlijk ook gewoon fijn voor jezelf als je al hebt nagedacht over de toegankelijkheid van je kantoor als jouzelf iets overkomt waardoor je (tijdelijk) minder mobiel bent.