Volgens sommigen is het genereren van naamsbekendheid minstens even belangrijk als reclamemiddelen die directe aankopen genereren. Vooral kleinere ondernemingen of nieuwe spelers willen echter het maximale halen uit hun marketingbudget en hopen op korte termijn een omzetverhoging te zien. Buitenreclame blijkt dat doel heel goed te dienen. Het is en blijft dan wel belangrijk dat je de buitenreclame ook op de juiste manier toepast.

Buitenreclame gebruiken om de vindbaarheid te verbeteren

Omdat buitenreclame zich in het fysieke straatbeeld bevindt, kan het eenvoudig gebruikt worden als bewegwijzering. Zo vinden jouw klanten jouw onderneming veel eenvoudiger en genereer je meteen een omzetstijging. Minder klanten gaan immers verloren aan de concurrentie tijdens hun helse zoektochten. Deze vorm van buitenreclame zien we zowel bij grote als bij kleine ondernemingen terugkomen. Grote fastfoodketens gaan bijvoorbeeld al op kilometers afstand van start, terwijl een horecazaak eerder zal kiezen voor een meer lokale reclame. Ook voor de detailhandel is dit laatste het geval.

Buitenreclame om impulsbezoeken te stimuleren

Buitenreclame functioneert op net dezelfde manier als de zogenoemde impulsaankopen in de supermarkt. Kauwgom en snoeprepen plaats je daar ook net voor de kassa. Het maakt het mogelijk om op het laatste ogenblik de keuze van de consument nog te beïnvloeden. Ook bij buitenreclame is dit het geval.

Door buitenreclame op strategische plaatsen te laten verschijnen, denk maar aan winkelstraten of een drukke bushalte, verhoog je de kans op impulsbezoeken. Vooral indien men ruim dertig minuten moet wachten op de bus is er toch wel even tijd voor een broodje van jouw broodjeszaak? Daar speel je met buitenreclame inderdaad handig op in.

Buitenreclame om vertrouwen op te wekken

Wanneer we het hebben over het ervaren van betrouwbaarheid laat men zich op verschillende manieren beïnvloeden. Naamsbekendheid, zichtbaarheid en aanwezigheid in het straatbeeld dragen eraan bij. Ben je net nieuw in de winkelstraat? Dan is het opbouwen van vertrouwen cruciaal om de strijd met gevestigde waarden te winnen. De permanente aanwezigheid van buitenreclame helpt jouw onderneming om aan vertrouwen te bouwen.

Uiteraard moet je dan wel rekenen op strategische locaties. In een achterbuurt moet jouw buitenreclame niet aanwezig zijn om vertrouwen te winnen. De winkelstraat of het stadscentrum is daarentegen een beter idee. Geen zorgen: de laatste jaren heeft buitenreclame een opmerkelijke evolutie ondergaan en kent men de goede en minder goede locaties op z’n duimpje. Hierdoor krijg je steeds de beste locaties aangeboden, ook bij jou in de buurt.

Naamsbekendheid? Ja, maar op de gewenste schaal

Hoeft directe omzetgeneratie echt te primeren op de indirecte voordelen van naamsbekendheid? Helemaal niet. Met buitenreclame kan je gelukkig ook op dit laatste inzetten. Het voordeel is hier de eenvoudige schaalbaarheid. Grote bedrijven zullen misschien wel investeren in landelijke buitenreclame, maar voor een klein horecabedrijf is dit niet de beste keuze. Via buitenreclame op strategische locaties in de eigen stad, bouw je lokaal aan naamsbekendheid. Dit doe je bovendien non-stop, zowel overdag als ‘s nacht en dit zonder dat adblockers roet in het eten kunnen gooien. Ook op die manier haal je het maximale uit jouw marketingbudget.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply