Omdat Onderneemhet.nl een blog is voor ondernemers, gaan we ondernemers af en toe aan het woord laten. In de komende periode zullen er artikelen worden geplaatst waarin een ondernemer een aantal vragen zal beantwoorden. Ieder artikel zal over een specifiek onderwerp gaan waarover de ondernemer in kwestie zijn mening geeft. Het eerste artikel beginnen we met een jonge ondernemer, Diederik Cluistra, uit het midden van het land. 

Centraal in Nederland is het bedrijf Jekuntmijhuren.nl gevestigd. Na zijn schoolperiode is Diederik Cluistra in het bedrijf van zijn vader gaan werken, Cluistra Aanhangwagens. Vanuit deze positie is hij begonnen met het verhuren van een klein aantal aanhangwagens en hoogwerkers. Inmiddels is Jekuntmijhuren.nl een begrip in Midden-Nederland. Wij vroegen Diederik naar de verhuurmarkt. Maar ook naar het ondernemen op jonge leeftijd.

1. Levert Jekuntmijhuren.nl haar diensten vooral regionaal, of ook daarbuiten?

Wij zijn grotendeels regionaal actief. Het voordeel is dat we snel kunnen schakelen als er met spoed een hoogwerker nodig is. Vooral de bedrijven die storingen moeten verhelpen hebben een regionale partner nodig. Maar onze vaste klanten werken ook buiten de regio, maar huren het materieel gewoon bij ons. Het gevolg is dat ons levergebied steeds groter wordt. De aanhangwagens rijden niet alleen door heel Nederland maar ook in de rest van Europa, of soms zelfs daarbuiten.

2. Heeft het goed onderhouden van het materieel, een gunstig effect op de omzet, ondanks de hogere kosten?

Wij hebben de naam dat wij goed onderhouden materieel verhuren. Wij gaan voor 100% kwaliteit, ons motto is dan ook: “We doen het goed, of we doen het niet.” Preventief onderhoud levert veel meer op dan het kost. Je voorkomt niet alle storingen, maar de betrouwbaarheid neemt aanzienlijk toe. Als er onderweg steeds materieel kapot gaat, dan kost dit meer. Klanten verliezen kostbare tijd en waarderen je al snel minder. Uiteraard staan wij klaar om ook onderweg storingen te verhelpen, maar we voorkomen problemen liever. Het effect wat wij zien is dat klanten beter omgaan met goed materieel. Ontstaat er toch schade, dan vragen we klanten dit te melden, niet om ze af te straffen, maar om te zorgen dat de volgende klant ook tevreden is. Daarnaast valt het niet mee om aan te tonen dat een klant schade heeft veroorzaakt, als het materieel beschadigd is meegegeven.

3. Wat zijn volgens jou de trends in de verhuurmarkt van machines, qua groei en concurrentie? Neemt huren toe t.o.v. kopen?

Er is zeker sprake van groei. In het afgelopen jaar is de verhuur behoorlijk toegenomen. Bedrijven hebben het weer drukker dus wordt er vaker beroep op ons gedaan. Maar ook particulieren geven meer uit, dus moeten zij vaker grote spullen ophalen, bijvoorbeeld bij de bouwmarkt. Daarnaast verhuren we steeds meer bagagewagens aan mensen die met vakantie gaan. De concurrentie neemt daarmee wel toe, maar zolang de vraag stijgt is daar niets mis mee. Wij ervaren de concurrentie als gezond, het houdt je scherp! Daarnaast werken we steeds meer samen met concullega`s om aan de vraag te voldoen. Dit komt de huurprijs, en dus de klant ten goede. Huren neemt toe ten opzichte van kopen, vroeger kon men het als een schande ervaren, maar tegenwoordig is huren heel normaal. De werkwijze van veel van onze klanten is ook zo dat bedrijven per project materieel inhuren. Is er uitval door een storing dan is de verhuurder (wij) verantwoordelijk voor reparatie of vervanging. Minder risico voor de klant dus.

4. Heeft je leeftijd bijgedragen aan je succes? Heb je meer lef met betrekking tot investeringen of beter inzicht in de behoeften van de markt?

Als je nog jong bent, groei en verander je makkelijker. Daarnaast ben je opgegroeid met de digitale wereld en sociale media. Dit zet je dan in bij de ontwikkeling van de onderneming. Oudere ondernemers hebben meer ervaring met investeringen, maar zijn daarom vaak ook veel meer bedachtzaam. Dan kun je ook wel eens te lang twijfelen. Wat investeringen betreft is het zaak dat je heel ver vooruit moet denken. Bedenk steeds waar je over 5 jaar wilt staan en spiegel daar je beslissingen aan. Voorbeeld is hoe Jekuntmijhuren.nl is ontstaan vanuit Cluistra Aanhangwagens.

5. Heb je nog aanbevelingen voor andere (jonge) ondernemers?

Maak vooral je dromen waar. Doe de dingen die je leuk vindt, die je plezier geven en waar je goed in bent. Als je ergens minder goed in bent, besteed dit dan uit aan de mensen die dat weer wel kunnen. Denk ook vooruit, waar wil je over een paar jaar bereikt hebben, en maak op basis daarvan je beslissingen. Doe het goed, of doe het niet!

Jekuntmijhuren.nl is een initiatief van Cluistra Aanhangwagens.

Dit artikel is de eerste in onze nieuwe categorie, Ondernemers aan het woord. Wil je ook bijdragen aan een soortgelijk artikel, meld je dan aan via ons contactformulier.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply