Als je veel kennis in huis hebt als werknemer of als bedrijf, dan is dat erg waardevol. Je bent bijvoorbeeld een expert op een afgebakend gebied, waardoor jij de ins en outs kent om deze kennis toepasbaar te maken. Deze kennis heeft veel impact op het bedrijf, maar ook op collega’s waarmee je mag samenwerken. De kennis heeft een waarde, daarom is het belangrijk om deze kennis te blijven delen met de omgeving die hier ook stappen voorwaarts door mag zetten. Zo vergroot je de impact van deze kennis en kan je met elkaar nog meer waarde creëren. Kennisdelen kan op verschillende manieren, zowel online als offline. Voor een bedrijf kan het erg belangrijk zijn om kennis in huis te halen, met elkaar te delen en op deze manier door te geven. Het overdragen van kennis moet daarom op een goede manier verlopen, zodat deze niet in waarde daalt. Op welke manier deel jij kennis in het bedrijf?
Online kennisdelen – de verschillende mogelijkheden
Online kennisdelen behoort steeds meer tot de dagelijkse activiteiten. Bijvoorbeeld door het sturen van een mailtje met meer informatie en inzichten die voortkomen uit bepaalde acties. Ook kan je webinars volgen en met elkaars netwerk in aanraking komen. Je kunt makkelijk en snel informatie delen door artikelen naar elkaar te sturen of een rapportage te versturen. Deze kennis kan overal worden geopend als er maar sprake is van verbinding. Zelfs op afstand is daardoor kennisdeling mogelijk en kan je ontwikkelingen en groei stimuleren. Daarnaast groeit het belang van social media, daaronder valt ook het gebruiken van Whatsapp. Je kunt bijvoorbeeld een kennisgroep aanmaken en in deze app relevante inzichten met elkaar delen. Ook kan je pagina’s volgen die interessant zijn voor jouw branche en bedrijf.
Offline kennisdelen – kansen door interactie te creëren
Offline kennisdelen kan op verschillende manieren, maar het is vooral belangrijk om de interactie met elkaar aan te gaan. Je kunt bijvoorbeeld voor collega’s een presentatie houden of een handleiding maken voor bepaalde processen in het bedrijf. Deze handleiding kan je met elkaar bespreken in een vergadering of je kunt 1 op 1 gesprekken met elkaar voeren om een dialoog aan te gaan. Daarnaast kan je met elkaar brainstormen over een bepaald onderwerp, zodat je de kennis die in huis is goed samen kunt benutten en laten groeien. Door het volgen van cursussen en opleidingen kan je extra kennis in huis halen. Als er een cursist een samenvatting kan maken van de kennis die relevant kan zijn voor andere collega’s, is het ook heel waardevol om deze informatie met elkaar te delen en te bespreken. Zo creëer je kansen om elkaar te laten groeien.
Op welke manier wordt er kennis gedeeld in het bedrijf?
De manier waarop er kennis met elkaar wordt gedeeld is erg belangrijk voor een bedrijf. Het is van belang dat het op de juiste momenten en op een goede manier wordt gerealiseerd. Zo blijft de kennis en kunde in het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een collega die uit dienst zal gaan en alle kennis met zich meeneemt, dat wil je voorkomen en daarom is kennisdelen in een eerder stadium extra belangrijk. Door er prioriteit aan te geven in het dagelijkse, kan je de kennis met elkaar blijven vergroten waardoor de impact ervan ook groter mag zijn. Op welke manier wordt er kennis gedeeld en is het handig om hier meer aandacht aan te besteden in de toekomst? Breng het bijvoorbeeld onder de aandacht tijdens een functioneringsgesprek of bijeenkomst, zodat het weer op de agenda staat als dit nog niet het geval was. Succes!