Heeft u een eigen winkel? Dan kan het zijn dat u al eens heeft nagedacht over een klantenkaart. De grote vraag die veel ondernemers zich stellen is: ‘Zitten mijn klanten wel te wachten op alweer een pasje in de portemonnee?’ Maar eigenlijk zou u zichzelf moeten afvragen: ‘Wat is het voordeel voor mij?’
Klantenbestand
Ten eerste kunt u door middel van een klantenkaart gegevens verzamelen over uw klanten. Dit kan u helpen om uw assortiment nog beter af te stemmen op de wensen van uw vaste klanten. En omdat u de adressen van uw klanten op deze manier verzamelt, kunt u ook gerichte reclame sturen, zonder dure Direct Mailing bureaus in te schakelen.
Vaste klanten komen vaker
Wanneer u met een klantenkaart de mogelijkheid geeft om bijvoorbeeld loyaliteitspunten of voor kortingen te sparen, dan zullen uw vaste klanten ook vaker bij u in de winkel komen. Zij krijgen immers iets terug van u. Vooral korting geven op basis van een klantenkaart is een goede manier van klantenbinding.
Attentie voor uw klant
Veel klanten vinden het fijn dat ze erkend worden als iemand die zaken bij u doet. Met een klantenkaart – vooral met korting – geeft u het gevoel aan de klant dat u hem of haar bijzonder vindt en daarom iets extra’s gunt. Hierdoor zullen klanten ook vaker bij u terugkomen. En dat is natuurlijk goed voor uw zaak.
Er zijn diverse bedrijven die een gepersonaliseerde klantenkaart voor u kunnen maken. zo kunt u bijvoorbeeld voor plastic cards terecht bij Cards Unlimited. Samen met hen kunt u het ontwerp bepalen.
Bron omslag: De Ondernemer