Image default
Finance

Loonadministratie voor MKB-ondernemers: wat zijn de opties?

De loonadministratie is een maandelijks terugkerende werkzaamheid waar je niet omheen kunt. Het kan een tijdrovende en complexe klus zijn, waarbij je als MKB-ondernemer je tijd wellicht liever aan je core business wilt besteden. Je kunt de loonadministratie zelf uitvoeren, met behulp van efficiënte software, of je kunt het uitbesteden. BCS vertelt je meer over de opties waar zij als partner bij kunnen helpen.

Redenen om de loonadministratie uit te besteden

Redenen om de loonadministratie uit te besteden

Allereerst zijn er twee manieren waarop je de loonadministratie kunt uitbesteden aan een betrouwbare partner zoals BCS, namelijk intern of extern. Kies je voor intern, dan worden de werkzaamheden vanuit het kantoor in Den Bosch uitgevoerd. Heb je liever een specialist die op jouw bedrijfslocatie de salarisadministratie verzorgt? Dan kun je voor een externe optie kiezen.

Reden 1: Je bent altijd up-to-date

De loonadministratie voor MKB dient altijd correct en tijdig uitgevoerd te worden. Daar komt een heleboel kennis van wet- en regelgeving bij kijken, iets waar je niet lichtzinnig mee om kunt gaan. Bij veel MKB-organisaties wordt de salarisadministratie gewoon door iemand “erbij gedaan”, waardoor de juiste kennis vaak ontbreekt. Door te kiezen voor outsourcing maak je gebruik van ervaren salarisadministrateurs die exact weten hoe alles in elkaar steekt.

Reden 2: Je bespaart tijd

Een ervaren specialist die helemaal thuis is in alle complexe materie en exact weet hoe hij een situatie moet aanpakken, kan snel een oplossing aanbieden. Tijdwinst ligt dus voor de hand. Doordat de adviseurs van BCS bij vele organisaties in verschillende branches over de vloer komen, beschikken ze over kennis om processen te beoordelen en te optimaliseren voor een betere salarisverwerking.

Reden 3: Je hebt meer zekerheid

De salarisadministrateurs doen niets anders dan salarisadministratie. Daardoor weten ze exact hoe alles werkt en zorgen ze voor een optimale uitvoering hiervan. Het samenwerken met een partner geeft ook een gegarandeerde back-up in het geval van afwezigheid door ziekte of verlof. Je bent er altijd zeker van dat het werk wordt overgenomen.

Toch liever zelf doen? Gebruik de juiste software!

Maak je de keuze om de loonadministratie zelf uit te voeren, dan wil je natuurlijk graag dat dit zo efficiënt en snel mogelijk gebeurt, zonder in te leveren op kwaliteit. Door het proces te automatiseren met behulp van salarisadministratie software van BCS kun je met één druk op de knop mutaties verwerken, netto-bruto berekeningen maken en de loonkosten of historische gegevens van werknemers bekijken. De verwerking gebeurt daardoor snel en foutloos.

Enkele andere handige tools die de loonadministratie een stuk gemakkelijker maken, zijn:

  • ESS (Employee Self Service) en MSS (Manager Self Service) software waarmee je werknemers zelf de mogelijkheid geeft om HR-gerelateerde taken uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een loonstrook, direct verlof of uren te registreren en het draaien van een bezettingsoverzicht.
  • Een Proforma omgeving waarmee je een toekomstige berekening of wijziging kunt doorvoeren. Je kunt daarmee een gedegen beslissing maken op basis van de juiste onderbouwing en gegevens.
  • Een automatische koppeling met je financiële pakket. Dit biedt de mogelijkheid om de gegevens van de loonadministratie te koppelen met een boekhoudpakket, zodat je niet handmatig en dubbel gegevens in hoeft te voeren. Ook kun je eenvoudig bedragen overboeken zonder kostbare tijd te verliezen.

Wil je graag meer weten over de mogelijkheden bij BCS, jouw betrouwbare partner in HRM en salarisadministratie? Dan staan de adviseurs graag voor je klaar om al jouw vragen te beantwoorden en te adviseren wat bij jouw organisatie past.

Related posts

Volgens Bankr is een zakelijk lening ook zonder ‘normale’ banken mogelijk

Danny

Zelf je pensioen regelen als ondernemer

Mathijs

Geld lenen om je eigen bedrijf te starten

Danny

Leave a Comment