In de afgelopen periode zijn de nieuwe richtlijnen m.b.t. bewegen gepresenteerd. Voor het eerst heeft de Gezondheidsraad gewaarschuwd voor de gevolgen van te lang zitten. Het is inmiddels bij velen duidelijk dat je als ondernemer baat hebt bij personeel wat voldoende beweegt. Medewerkers zijn minder vaak en lang ziek. Maar hoe krijg je meer beweging tijdens het werk? De onderstaande tips gaan uiteraard met name op voor de zittende beroepen.

Tip 1: Meer beweging tijdens het werk

Als je meer beweging tijdens het werk wilt creëren, dan moet je minder zitten. Dit klinkt een beetje flauw. Maar omdat we in Nederland een grote kenniseconomie hebben, zitten we gemiddeld acht uur per dag. In verhouding met andere landen in Europa hebben we nu eenmaal veel banen met zittend werk. Meer beweging tijdens het werk is dus noodzaak.

Tip 2: Wissel van houding

Begin er eens mee door af en toe van houding te veranderen. Door steeds in dezelfde houding te zitten krijgen bepaalde spieren veel en anderen niets te verduren. Om alle spieren fit te houden moeten ze allemaal af en toe belast worden. Als de telefoon gaat, kun je deze bijvoorbeeld staand beantwoorden. Je lichaam neemt daarmee voor een moment een hele andere houding aan. Maar ook als je moet blijven zitten kun je van houding veranderen. Verplaats je muis en toetsenbord gedurende de dag een paar keer. Hierdoor moet je steeds weer anders gaan zitten.

Tip 3: Half uur zitten -> 2 minuten bewegen

Vind je het moeilijk om meer beweging te krijgen? Dan kun je eventueel een wekker gebruiken. De richtlijn van de Gezondheidsraad is om twee minuten te bewegen na een half uur stil zitten. Zet je wekker om het half uur. Als de wekker gaat ga je even staan en rek- en strekoefeningen doen. Na twee minuten werk je weer verder. Je kunt die twee minuten ook gebruiken om even koffie te halen voor je collega’s. Of maak van de gelegenheid gebruik om naar het toilet te gaan.

Tip 4: Trapgebruik en omlopen

Als je in een gebouw werkt waarin trappen zijn, gebruik deze dan. Traplopen doe je door veel spieren in je lichaam te gebruiken. Doe dit een paar keer per dag en je beweegt al veel meer dan wanneer je even een rondje loopt. Zit je dichtbij alle benodigde plaatsen in het bedrijf, loop dan af en toe om. Als je maar enkele stappen hoeft te zetten beweeg je telkens maar een paar seconden in plaats van twee minuten.

Tip 5: Apparatuur wegzetten

Een goede manier om meer te lopen is de apparatuur van je bureau te halen. Je kunt bijvoorbeeld de printer prima in een andere ruimte zetten. Het zorgt ervoor dat je echt even op moet staan en naar een andere ruimte moet lopen. Daarnaast zorgt het misschien ook wel voor een drempel om te gaan printen. Dat is weer milieubewust. Ook een telefoon kun je buiten handbereik leggen. Zorg dat je af en toe moet opstaan. Dit benadeelt je productiviteit nauwelijks en jij wordt er gezonder van. Daar is je werkgever ook bij gebaat.

Er wordt weleens gezegd dat zittend werken het nieuwe roken is. Meer beweging tijdens het werk is voornamelijk een verandering van gedrag. Door meer te bewegen worden we gezonder. Dit komt je eigen levensvatbaarheid ten goede. Daarnaast levert het je werkgever minder ziekteverzuim op.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: "Jij de inhoud, ik de randzaken". Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply