Voor iedere onderneming zijn klanten het belangrijkste, want zij zorgen ervoor dat een bedrijf kan blijven bestaan en groeien. Dan is het toch vreemd dat de relatie met de klant lang niet altijd optimaal wordt beheerd? Een CRM-systeem stelt jouw onderneming in staat om dat wél te kunnen doen. CRM is de afkorting voor “Customer Relationship Management”, oftwel het (kunnen) managen en onderhouden van de relatie met je klant. In een CRM-systeem hou je alle gegevens en interacties met je klanten in een centraal systeem bij.

We noemen hier vijf manieren hoe een CRM-systeem jouw onderneming geld kan opleveren.

CRM voor je business

Effectievere tijd en aandacht per klant

Een goed ingericht CRM-systeem geeft je een diepgaand inzicht in de hoeveelheid tijd die je per klant investeert en wat die investering weer oplevert. Zo kun je beter bepalen aan welke klanten jouw bedrijf meer tijd zou moeten besteden en welke klanten nu teveel aandacht krijgen, bijvoorbeeld omdat ze in het verleden wel belangrijk voor je bedrijf waren.

Professioneel en pro-actief klantrelatiebeheer

Iedereen houdt van aandacht, dus ook je klanten. Maar ook aandacht geven moet je met een vooropgezet plan doen. Dus in plaats dat klanten gebeld worden als er nog wat tijd over is of dat er op het laatste moment wordt bedacht dat er al lang geen contact meer is opgenomen met een belangrijke klant, zorg je dat in je CRM-systeem per klant pro-actief acties worden ingepland.

Zo leg je ruim van tevoren de contactmomenten vast, plant tussendoor het “spontaan” sturen van een relevant rapport in en vergeet ook niet om de klant op zijn / haar verjaardag even te bellen of een leuke mail te sturen. Je kunt in een goed ingericht CRM-systeem zelfs automatisch verjaardagsmails laten sturen, compleet met een persoonlijke boodschap en een relevante afbeelding van jouw bedrijf, team of werknemers.

Bedrijfsbreed werken met dezelfde klantgegevens

Veel bedrijven werken met gescheiden systemen, waardoor klantgegevens op verschillende plaatsen bijgehouden moeten worden. Dat is niet alleen inefficiënt, maar zorgt er ook voor dat informatie over de klant versnipperd is.

Door gebruik van een centraal CRM-systeem voorkom je dat meerdere mensen in je bedrijf gegevens van dezelfde klant aan het bijhouden zijn en weet je zeker dat iedereen alle informatie over de klant in het systeem kan vinden.

Automatisch signaleren van mogelijk belangrijke problemen

Door het instellen van regels in het CRM-systeem, kun je automatisch belangrijke aandachtspunten laten signaleren. Bijvoorbeeld het systeem ruim van tevoren een melding laten geven als het contract met een belangrijke klant, werknemer of leverancier afloopt. Of op basis van betaalhistorie potentiële wanbetalers identificeren, zodat daar op tijd actie op ondernomen kan worden.

Zo voorkom je grotere problemen en ben je niet afhankelijk van die ene scherpe boekhouder of HR-functionaris, die ziek kan worden, net op vakantie kan zijn of het bedrijf gaat verlaten.

Professioneler en gerichter communiceren met je klanten

Een uitgebreid CRM-systeem geeft je de mogelijkheid om professionele nieuwsbrieven en e-mailings op te stellen en te versturen. Met de klantgegevens die je hebt kun je segmenteren, bijvoorbeeld naar type onderneming of bedrijfsgrootte. Zo kun je ook de inhoud van je communicatie precies afstemmen op jouw klanten. Dat vertaalt zich in beter gelezen nieuwsbrieven en mails en een hogere conversie, wat je natuurlijk weer direct verder kan analyseren in je CRM-systeem.

Laat een CRM voor je business werken en ga dez tips gebruiken!

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply