Image default
Uncategorized

Moet je je bedrijf sluiten tijdens de kerstvakantie?

Sommige bedrijven en organisaties sluiten hun deuren tijdens de kerstvakantie. Bij andere is dat niet het geval en heeft men dus ook niet standaard vrij rondom de feestdagen. Het is vaak een kwestie van bedrijfscultuur welke strategie er hierin gehanteerd wordt. Maar niet bij alle bedrijven en organisaties ligt die strategie al vast. Misschien ben jij als ondernemer nog aan het dubben over wat je er nu precies mee aan moet. Moet je je bedrijf openhouden tijdens de vakantie, of gewoon lekker sluiten en iedereen vakantie gunnen? We bespreken de voordelen en nadelen van beide opties in dit artikel.

De voordelen van sluiten tijdens de kerstvakantie

Natuurlijk zitten er voordelen aan je bedrijf sluiten tijdens de kerstvakantie, anders hadden anderen daar niet voor gekozen. Vakantie in deze periode biedt tijd voor rust en herstel. Juist rondom de feestdagen is het extra fijn om te kunnen ontspannen en tijd door te brengen je familie (en eventueel ook vrienden). Ook voor jouzelf, want het hele jaar door runnen van een bedrijf kan stressvol zijn, en een periode van rust helpt jou én je personeel om weer fris en energiek het nieuwe jaar in te gaan. Daarnaast is het ook gewoon zo dat in veel sectoren de vraag afneemt tijdens de feestdagen. Ook klanten richten zich immers op de feestdagen of zijn met vakantie. Als dit bij jou ook zo is, is dat een prima reden om de tent gewoon te sluiten tijdens de kerstvakantie. Dat kan ook nog kosten besparen: werknemers nemen (verplichte) vrije dagen op en de energierekening gaat tijdelijk omlaag.

De nadelen van sluiten tijdens de kerstvakantie

Maar het sluiten van je bedrijf tijdens de kerstvakantie zou geen moeilijk besluit zijn als er niet ook nadelen aan zaten. Om te beginnen het feit dat geen omzet genereert als je niet aan het werk bent. Je wilt klanten ook geen reden bieden om over te stappen naar concurrenten die wél open zijn. Daarnaast kun je als je bedrijf gesloten is minder snel inspelen op vragen of klachten van klanten. In een tijd als deze waarin klanten steeds veeleisender worden, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de reputatie van je bedrijf. Dat hangt natuurlijk sterk af van wie je klanten zijn en wat hun verwachtingen zijn. Duidelijke communicatie speelt hierin een belangrijke rol. Een ander nadeel van sluiten tijdens de kerstvakantie, is dat mogelijk de herstart in januari stroef verloopt. Misschien is er een achterstand in bestellingen, zijn de mailboxen volgelopen met nieuwe berichten en ontstaat er sprake van extra druk om de achterstand in te werken.

Moet je je bedrijf sluiten tijdens de kerstvakantie?

De voordelen van openblijven tijdens de kerstvakantie

Je kunt natuurlijk ook gewoon openblijven tijdens de kerstvakantie. Dat kan je een concurrentievoordeel opleveren als jouw bedrijf openblijft terwijl anderen sluiten. Daardoor kun je klanten aantrekken die anders geen alternatief hebben. Zo ontstaan er extra omzetkansen. In sommige sectoren zijn die er sowieso tijdens de kerstperiode, zoals in de retail, horeca en e-commerce. Daar is de kerstperiode juist vaak een van de drukste tijden van het jaar en door open te blijven, kun je daar maximaal van profiteren. Daarnaast zorgt openblijven ook voor continuïteit in je dienstverlening, waardoor klanten weten dat ze altijd bij jou terechtkunnen. Dat kan bijdragen aan hun loyaliteit naar jouw bedrijf toe.

De nadelen van openblijven tijdens de kerstvakantie

Maar er zitten niet alleen maar voordelen aan je bedrijf openhouden tijdens de kerstvakantie. Er kunnen uitdagingen rondom personele bezetting ontstaan. Werknemers willen vaak ook vrij kunnen hebben tijdens de feestdagen. Medewerkers die wel moeten werken, kunnen daardoor minder gemotiveerd zijn. Dit heeft invloed op de productiviteit, maar kan net zo goed een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van je dienstverlening. Zelf kom je er waarschijnlijk niet mee weg om wél vrij te nemen, dus gaat je eigen kans op rust en herstel er ook aan. Het ondernemerschap is al belastend genoeg, dus ergens moet je toch in het kader van je welzijn én je productiviteit die rust inbouwen. De kans om te besparen op personeelskosten (en eventuele toeslagen voor feestdagen), energiekosten en andere operationele uitgaven vervalt ook als je openblijft tijdens de kerstvakantie.

Met andere woorden, het kan een ingewikkeld vraagstuk blijven of je nu wel of niet je bedrijf moet sluiten tijdens de kerstvakantie. Het hangt ten eerste natuurlijk sterk af van de sector waarin je je begeeft, maar als die je niet een bepaalde kant op stuurt met de stijging of daling van de vraag tijdens de kerstperiode, zul je toch echt zelf een koers moeten bepalen. Daarbij is het belangrijk om je medewerkers én je klanten tijdig duidelijkheid te verschaffen, goed uit te leggen waarom je deze keuze hebt gemaakt en vooral ook aan het beleid vast te houden. Inconsequent beleid zorgt immers geheid voor scheve gezichten. Als je vorig jaar dicht of open kan zijn, waarom dan dit jaar niet? Dat wil je natuurlijk liever vermijden.

Related posts

Wel of geen stropdas dragen op het werk?

Dion

Hoe wapen je je tegen een DDoS-aanval?

Dion

Geef je werkruimte een opknapbeurt

Danny

Leave a Comment