De laatste jaren zijn er talloze ondernemingen bijgekomen. De economie draait immers weer op volle toeren en er is werk genoeg. De naamsbekendheid van een startende onderneming is nodig om op de lange termijn werk te blijven houden. Want zonder goede naam is het lastig om potentiële klanten te bereiken. En vervolgens om hen te overtuigen van jouw product of dienst. In dit artikel meer over naamsbekendheid.
Startende onderneming
De redenen om voor jezelf te beginnen zijn voor iedereen weer anders. Het is echter wel belangrijk dat je een plan hebt. Wat ga je aan wie verkopen en voor welke prijs. En is dat haalbaar, want je kunt het zelf wel allemaal uitdenken, maar er zullen ook betalende klanten moeten komen. Om op lange termijn succesvol te zijn komt er best wat bij het opstarten kijken. Één van de problemen van een startende ondernemer is het ontbreken van naamsbekendheid. Want een goede naam die verspreid wordt, is de best mogelijke reclame.
Naamsbekendheid
Een goede naamsbekendheid is onmisbaar voor een bedrijf. Want als ondernemer lever je een product of dienst aan een bepaalde doelgroep. Vaak heeft deze groep al een leverancier en moet jij er proberen tussen te komen. Of je moet je potentiële klanten ervan overtuigen dat jouw product of dienst een voordeel biedt aan hun omstandigheden. Wanneer je een goede naam opbouwt is dat al veel waard. Als je naam bekend wordt bij je potentiële klantenkring, heb je een vorm van reclame die onbetaalbaar is, maar niets kost. Om de doelgroep te bereiken heb je wel een goed netwerk nodig.
Netwerk optimaal gebruiken
Een netwerk is nodig om je bedrijfsnaam bekend te maken bij een grote groep. De meeste mensen hebben een sociale omgeving van familie en vrienden. Daarbij vaak ook (oud) collega’s en relaties uit een eerder arbeidsverleden. Dit netwerk van mensen hebben ook allemaal weer hun eigen netwerk. Het is daarom niet meer dan logisch dat je de hulp van je netwerk inschakelt. Zorg dat iedereen weet wat je doet en wat je voor je klanten kan betekenen. Vraag je netwerk vervolgens om uit te kijken naar werk voor je. Dit levert vaak uit de meeste onverwachtse hoeken, werk op.
Goede naam krijgen en behouden
Naamsbekendheid opbouwen kun je zelf doen. Naast het gebruik van je netwerk kun je actief gaan adverteren en bijvoorbeeld evenementen sponsoren. Maar naamsbekendheid is alleen positief als je een goede naam hebt. Daarom is het zaak dat je een goede naam opbouwt en deze vervolgens ook behoudt. Dit doe je uiteraard door het nakomen van je afspraken en als dit niet lukt, je klant daarover informeren. Bovendien laten zien dat je alles doet om het op te lossen. Wees je daarnaast bewust dat je eigen gedrag aangeeft wie jij bent. Vervolgens is wie jij bent, de belangrijkste indruk van je onderneming.
Naamsbekendheid opbouwen is onmisbaar voor een startende onderneming. Maak optimaal gebruik van je netwerk om dit te creëren. Kom je afspraken na en zorg voor een professionele uitstraling om ook een goede naam, te krijgen en te houden.