Image default
Personeel Tips

Negatieve stoorzender in je team: hoe ga je daarmee om?

Het nadeel van sollicitatieprocedures is dat je er nooit echt de persoon die je op het punt staat om aan te nemen echt mee kunt doorgronden. Mensen kunnen van alles verzwijgen en een paar gesprekken hoeven natuurlijk niet representatief te zijn van hoe iemand zich werkelijk gedraagt. Zo kan het je altijd overkomen dat je iemand aangenomen hebt die zich ontwikkelt tot een negatieve stoorzender met een slechte houding en instelling die de werksfeer verpest en eigenlijk onhandelbaar is. Hoe ga je met zo iemand om?

In gesprek gaan over de oorzaak van het probleem

Ieder probleem heeft een oorzaak, ook bij de negatieve stoorzender in jouw team. Als je niet kunt achterhalen wat dit probleem precies is, is de kans ook klein dat je het kunt oplossen. Daarom kun je onder vier ogen het gesprek aangaan met de medewerker in kwestie om te achterhalen wat hem of haar dwarszit en zo negatief maakt. Weigert diegene dit? Dat kan het zijn dat jij onderdeel van het probleem bent voor hem of haar. Heb je een HR-medewerker of een andere medewerker die dit zou kunnen en als neutraal beschouwd kan worden, laat deze persoon dat het gesprek voeren. Het zou mooi zijn als het gesprek iets oplevert waar je wat aan kunt doen. Maar de mogelijkheid bestaat ook dat de negativiteit voortkomt uit onredelijke verwachtingen en gedachtes. Dan kun je helaas niet veel meer dan aangeven wat je van de medewerker verwacht als werknemer.

Bijdragen aan goede werksfeer

Het is nooit goed om je pijlen volledig te richten op het constant maar corrigeren van één medewerker. Daardoor krijgt deze het gevoel dat hij of zij anders behandeld wordt dan anderen. Maak duidelijk dat er regels zijn die voor het hele team gelden. Bijvoorbeeld dat je naast het leveren van goed werk ook verwacht dat men bijdraagt aan een positieve werksfeer.

Niet ingaan op provocaties

Vaak willen mensen die ervoor kiezen om zich openlijk negatief op te stellen een confrontatie afdwingen of een ander van zijn stuk brengen. De realiteit is dat er veel momenten kunnen zijn waarop je geprovoceerd wordt en je je gefrustreerd of geïrriteerd zult voelen door het gedrag van de negatieve medewerker. Jij moet je rug recht houden in deze situaties. Laat de situatie niet escaleren door je uit de tent te laten lokken. Ga nu op elke provocatie in. Leg het naast je neer en bespreek de situatie op een moment dat je de kalmte kunt bewaren.

Zelf positiviteit uitstralen

Zelf is het zaak om positiviteit in je werk te houden en dat ook uit te stralen. Niet alleen kan dat aanstekelijk zijn naar anderen die daar ontvankelijk voor zijn, maar een positieve en constructieve houding kan ook een effect hebben op de negatieve medewerker. Als jij je constructief en opbouwend opstelt, kan dat de instelling van de medewerker veranderen. Maar het kan diegene ook dusdanig op de zenuwen werken dat hij of zij je niet van je stuk kan brengen dat de medewerker uiteindelijk inbindt of eieren voor z’n geld kiest.

Afstand nemen

Wil er maar geen verbetering komen in de negatieve houding van je medewerker, ondanks dat je er moeite in gestoken hebt? Neem er dan afstand van. Voel je zeker niet verplicht om nog aandacht te schenken aan de negativiteit en antwoord kort. Zo is het duidelijk dat er bij jou een grens is overschreden en je de persoon in kwestie effectief aan het negeren bent. Dat is niet leuk om te moeten doen, maar het is ook een manier om de boodschap over te brengen dat je er klaar mee bent.

Leuk is anders, want dit kost jou en mogelijk ook andere werknemers tijd en energie die je veel beter aan andere dingen kunt besteden. Helaas is dit onderdeel van het werkgeverschap waar je mee te dealen hebt als je besluit om personeel aan te nemen. Het is niet makkelijk om een lastige medewerker te ontslaan, want daarvoor heb je een heel goed onderbouwde reden nodig. Bouw een dossier op van de misdragingen van je medewerker en zorg dat je bewijs hebt dat je hem of haar daar telkens op hebt gewezen, zodat je uiteindelijk een poot hebt om op te staan.

Related posts

4 voordelen van een kassasysteem voor je onderneming

Danny

Veiligheid in het magazijn: 5 tips

Danny

Creatief omgaan met enveloppen

Mathijs

Leave a Comment