Het zal niemand ontgaan zijn dat nepnieuws een hot-item is. Nepnieuws is het verspreiden van desinformatie met winst maken of het beïnvloeden van mensen of de markt, als doel. Het is logisch dat ook bedrijven daar veel last van kunnen hebben. Want een nep nieuwsbericht over je bedrijf kan snel worden verspreid. Maar ook een ondernemer kan zelf (onbedoeld) een nepbericht de wereld in sturen. Vanuit de Europese overheid komen er daarom regels om nepnieuws tegen te gaan. Maar wat kun je als bedrijf doen?
Doe onderzoek voor je iets aanneemt
Nepnieuws krijgt de kans wanneer mensen het nieuws als waar aannemen. Zorg daarom dat je zelf niet zomaar iets aanneemt als je ergens een krantenkop over ziet. Een goede eerste stap is het artikel helemaal lezen. Wij steeds meer geneigd om het bij de hoofdlijnen te houden. Terwijl een schrijver ook kan provoceren en het in de kleine lettertjes ontkracht. Volgende stap is meer over het onderwerp opzoeken op internet. Vaak kun je al lezen of iets wel of niet waar is. Kun je niets vinden dan is de kans ook groot dat het niet waar is.
Sociale media versus nieuwsbladen
Maak in je onderzoek onderscheid tussen sociale media en nieuws-bedrijven. De uitgevers van nieuws hebben een journalistieke plicht om alleen de waarheid te publiceren. Daarbij schaadt het de reputatie van een nieuws-bedrijf als er nepnieuws wordt verspreid. Sociale media filtert in principe niet op de waarheidsgetrouwheid van een bericht. Iedereen kan maar publiceren wat hij wilt. De betrouwbaarheid is dus niet of nauwelijks te controleren.
Controleer je eigen publicaties op nepnieuws
Vrijwel ieder bedrijf publiceert zelf informatie, vaak online content. Dan is het zaak dat je zelf ook waarheidsgetrouw bent. Daar komt bij dat je als bedrijf beter geen publieke opinie kunt verspreiden. Blijf feitelijk en controleer je publicaties op onwaarheden. De meeste publicaties worden online gedaan, of anders wel online gemaakt. En als er eenmaal iets online staat wat jij hebt gepubliceerd, is het niet eenvoudig om het terug te halen. Bevat je publicatie ook nepnieuws, dan schaadt dit de reputatie van je onderneming.
Denk om je reputatie
Je reputatie is van groot belang. Een groot deel van orders is voor de meeste bedrijven gebaseerd op gunning. Wanneer er negatief over je bedrijf wordt gedacht, zal het aantal orders afnemen. En dat zal niet bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Denk daarom om je reputatie wanneer je iets gaat publiceren. Maar ook als je beslissingen neemt, ga alleen uit van berichten waarvan je de bron kent.
Vermeld je bron
Bronvermelding is niet alleen belangrijk bij berichten die leest. Ook berichten die je publiceert zijn beter gefundeerd als ze een bronvermelding bevatten. Dit geldt niet voor ieder bericht, maar in ieder geval wel als jouw bericht een ander kan schaden. De bronvermelding hoeft geen literatuurlijst te zijn, maar noem in je tekst waar je iets vandaan haalt. Toch is het nog altijd belangrijker om neutraal te blijven. De meeste publicaties zijn bedoeld om een positieve bijdrage aan je bedrijfsresultaat te leveren. Dan is de promotie van jezelf beter dan bijvoorbeeld het negatief belichten van de concurrentie.
Nepnieuws kan, als het eenmaal (online) is gepubliceerd, lastig terug te halen zijn. Als bedrijf moet je daar rekening mee houden. Toch is nuchter en neutraal blijven misschien nog wel belangrijker dan je bronnen controleren. Kun je niet om bronnen heen, let dan op de betrouwbaarheid.