Op één paard wedden is niet goed. Dat geldt ook als je als ondernemer geheel of voor een groot deel afhankelijk bent van één opdrachtgever. Je kunt dus beter nieuwe klanten werven. Of je krijgt niet genoeg werk vanuit je bestaande klantenkring. Of wel genoeg werk maar niet het werk wat je wilt. Je moet dus op klanten uit. Veel ondernemers zijn liever niet met klanten werven bezig, maar met het werk wat ze graag doen. Daarom noemen we enkele tips waarmee je wellicht eenvoudig nieuwe klanten vindt.
1. Genereer een doel
Het klinkt wellicht als onnodig werk, maar als je weet wat je doel is, kun je gericht klanten werven. Je moet wel weten waarom je nieuwe klanten werft. Wil je je omzet vergroten, of juist je risico spreiden? Aan de hand van je doelstelling kun je bepalen wie je doelgroep is.
2. Bepaal je doelgroep
Ga je namelijk in de bestaande markt meer opdrachtgevers zoeken? Of juist buiten de branche waar je nu werkzaam bent? Het idee is namelijk dat je afbakent waar je potentiële klanten zitten. Als je reclame gaat maken op een manier die vooral mensen buiten je doelgroep bereikt, dan is het niet zo efficiënt.
3. Wel of geen budget
Ga je wel of geen geld uitgeven om je doel te bereiken? De directe manier om reclame te maken kost je over het algemeen geld. Als je op de juiste manier reclame maakt is de kans wel groter dat je doel bereikt wordt, namelijk nieuwe klanten werven. Als die nieuwe klanten voor een bepaalde winst zorgen, dan is het de investering al snel waard.
4. Wel of niet er zelf tijd instoppen
Als je budget vrijmaakt voor reclamedoeleinden, dan zijn er verschillende mogelijkheden. Kies dan de reclamevorm die jou het beste past. Als je weinig tijd in reclame wilt investeren kun je bijvoorbeeld adverteren in vakbladen. Wil je er zelf wel tijd in stoppen om daarmee gericht nieuwe klanten te benaderen, ga dan op een vakbeurs staan. Of ga je bezighouden met online marketing.
5. Sluit concurrentie buiten
De vorige tip impliceert eigenlijk al een beetje waar je aan kunt denken. Adverteren in vakbladen is niet tijdrovend maar je publiek ziet over het algemeen ook berichten van je concurrent. Dit geldt ook voor beurzen. Maar als je een open huis gaat houden, dan is er geen concurrentie aanwezig.
6. Open huis
Als je een open huis gaat houden is het belangrijk dat je wel zorgt voor een aantrekkelijke sfeer en setting. Daarnaast moet je veel tijd stoppen in het uitnodigen van klanten. Naast je bestaande klanten moet je ook potentiële klanten zien te bereiken. Dit kan door een uitnodiging in vakbladen te plaatsen. Een huisshow kost echter veel tijd en niet iedereen heeft de mogelijkheid daarvoor.
7. Digitale marketing
Met een redelijk budget kun je een online marketingbureau vragen om je te helpen met de online vindbaarheid. In deze wereld is veel te bereiken, als je weet waar en wat je moet doen. Je kunt zelf beginnen met sociale media, maar een goed vindbare site kan ook het verschil maken. Dit is vaak wel een investering voor op de lange termijn.
8. Sociale media
Veel mensen zijn tegenwoordig actief op sociale media. Bedenk bij jezelf of je jouw product of dienst op deze manier onder de aandacht kan brengen. Qua kosten is het vaak een kleine stap. Het kost je ook geen uren per week. Nadeel is wel dat met een specialistisch product niet makkelijk je potentiële klanten bereikt.
9. Acquisitie
Ben je bereid om veel tijd te investeren om nieuwe klanten te zoeken, dan kun je op de ‘ouderwetse’ manier acquisitie gaan doen. Bel bedrijven uit je doelgroep op, probeer een afspraak te maken. En scoor je opdrachten door jezelf goed te verkopen.
10. Investeer in je netwerk
Veel ondernemers investeren niet zoveel tijd. Of zijn er de personen niet naar. Ga dan in je bestaande netwerk lobbyen. Je sociale omgeving bestaat uit een groep mensen die ook weer andere mensen kennen. Je leveranciers en klanten hebben ook andere zakenrelaties. Zorg ervoor dat iedereen om je heen weet dat je nieuwe klanten zoekt.
11. Plan er tijd voor in
Als je niet geneigd ben om veel tijd te stoppen in het werven van nieuwe klanten, verwacht dan niet dat het eenvoudig is. Maar je doel is nieuwe klanten werven, je kunt dus niet achterover leunen. Plan dan eens per week een paar uurtjes in voor randzaken zoals werving van klanten.
12. Wees bereikbaar
Afhankelijk van je business kan het goed zijn dat je niet altijd bereikbaar bent. Maar een kans kan zich altijd aandienen. Zorg ervoor dat je eenvoudig te bereiken bent. Ben je overdag telefonisch niet bereikbaar, zorg dan voor een duidelijk bericht op je voicemail met de vermelding van je e-mailadres.
13. Laat een goede indruk achter
Het klinkt vanzelfsprekend, maar als je bij iedere opdracht net iets meer doet, dan de klant van je verwacht, dan wordt er positief over gepraat. Als op iedere klus een klein deeltje niet doorberekend, zal je opdrachtgever altijd een goede recensie over je doorvertellen.
14. Hou je ogen en oren open
Soms is goed opletten al genoeg. Overal om je heen communiceren mensen. Overal om je heen is informatie te halen. Soms kun je door iets op te vangen een ingang zien bij een potentiële klant.
15. Nieuwe klanten werven = lef hebben
Alle bovenstaande punten kunnen je helpen om het aantal opdrachtgevers uit te breiden. Maar in de meeste gevallen moet je toch een keer zelf in beeld komen. Jij vertegenwoordigt namelijk jouw bedrijf. Wees hier niet terughoudend in. Een goed product of een goede dienst zijn het waard om over te vertellen. Zeker als je er zelf goed in ben. Heb daarom het lef om dat te vertellen.
Er zijn allerlei manieren om nieuwe klanten te vinden. De genoemde tips zijn grotendeels zaken die jezelf kunt uitvoeren. Met name de kleine ondernemer die zijn tijd efficiënt in moet richten, kan toch wat zelf doen. Vindt de potentie in de markt en breid je klantenbestand uit.