Als ondernemer is het essentieel om veel verschillende vaardigheden te hebben. Je komt namelijk een hoop uitdagingen tegen als ondernemer. Je kunt deze met succes aan als je over de juiste skills beschikt. Het maakt niet uit of dit je eerste ervaring is met ondernemerschap of dat je al jarenlange ervaring hebt. Over het algemeen zijn er namelijk een aantal kerncompetenties die het verschil kunnen maken tussen falen en succes. Die vaardigheden gaan we in dit artikel verder bespreken.
Leiderschap
Een goede ondernemer is bovenal een sterke leider. Leiderschap gaat verder dan alleen het aansturen van een team. Het draait ook om het nemen van verantwoordelijkheid, het bieden van richting en het inspireren van anderen. Een sterke leider heeft een duidelijke visie voor ogen en weet ook over te brengen naar de rest van het team. Weet ook hoe je zelfs op de onzekerste momenten de juiste beslissingen kunt nemen. Leiderschap betekent ook dat je vertrouwen uitstraalt en mensen kunt meenemen in je verhaal.
Communicatie
Effectieve communicatie is van onschatbare waarde voor elke ondernemer. Als ondernemer praat je veel met klanten, investeerders en medewerkers. Daarbij is heldere communicatie cruciaal om te zorgen voor vertrouwen, begrip en samenwerking. Denk dan niet alleen aan spreken, maar ook aan luisteren. Wanneer je echt goed luistert, kun je beter inspelen op verwachtingen van anderen. Een belangrijk onderdeel van communicatie is presenteren. In de bedrijfswereld geef je veel pitches aan je team of aan externe partijen. Een training presenteren is daarom ideaal om je meer zelfvertrouwen te geven tijdens het geven van een presentatie. Op die manier houd je de aandacht van het publiek vast en weet je het verhaal goed over te brengen.
Probleemoplossend vermogen
Ondernemen is voor een groot deel het oplossen van problemen. Je wordt continu geconfronteerd met nieuwe uitdagingen die van invloed kunnen zijn op het succes van je onderneming. Probleemoplossend vermogen vraagt om creativiteit, flexibiliteit en het vermogen om onder druk te presteren. Het helpt ook als je vooruit kunt denken, risico’s inschat en proactief handelt. Het gaat hierbij dus vooral ook om je eigen instelling. Het is belangrijk om snel en effectief te kunnen reageren. Op die manier heb je een grote voorsprong op de concurrentie.
Storytelling
Houd er rekening mee dat klanten dagelijks worden overspoeld met informatie. Daarom is het vertellen van een goed verhaal essentieel. Storytelling helpt je om jouw merk, product of dienst op een unieke en gedenkwaardige manier te positioneren. Een boeiend verhaal roept emotie op en blijft sneller hangen. Een cursus storytelling kan je leren hoe je jouw persoonlijke ondernemersverhaal, of dat van je merk, overtuigend overbrengt. Een goed verhaal blijft hangen en maakt daadwerkelijk impact op de doelgroep.
De kracht van netwerken
Als extra tip willen we nog een vijfde skill benoemen en dat is netwerken. Succesvol ondernemen draait niet alleen om wat je weet, maar ook deels om wie je kent. Een sterk en divers netwerk kan deuren openen naar nieuwe klanten, waardevolle samenwerkingen, expertise en zelfs investeringsmogelijkheden. Besteed daarom actief tijd aan netwerkevenementen en soortgelijke bijeenkomsten. Let daarbij goed op wat je uitstraalt.