Ken jij Simon Sinek al? Hij is de bedenker van de Golden Circle-theorie. Hij werd bekend door zijn inspirerende TED Talk die viral is gegaan. Zijn Golden Circle-methode stimuleert organisaties na te denken over de kern van hun business. Iedereen weet wat hij doet, een gedeelte weet hoe hij het doet, maar weinigen weten waarom hij het doet, aldus Simon Sinek. Dit model neemt steeds meer in populariteit toe met inspirerend leiderschap als gevolg. Sinek toont met zijn model aan dat het waarom de basis vormt van bedrijfscommunicatie. Zijn motto? Start with why

Het Golden Circle model van Simon Sinek

Het model dat past bij deze denkwijze van Sinek, bestaat uit drie gouden cirkels. De middelste cirkel bevat het woord ‘waarom’, de cirkel daar omheen bevat de term ‘hoe’ en de buitenste cirkel staat voor ‘wat’.

  • Waarom staat voor het doel van de onderneming. Waarom is het opgezet? Vanuit welke drijfveren worden de werkzaamheden verricht en waar staat het voor? Wat zijn de doelstellingen? Het gaat om een krachtige, relevante motivatie van het bestaan van de organisatie, niet om het resultaat.
  • De term hoe staat voor de USP, ook wel Unique Selling Proposition genoemd. Op deze manier beschrijf je wat het bedrijf uniek maakt ten opzichte van de concurrent.
  • De term wat staat voor het resultaat; het bewijs en de uitkomst van ‘waarom’.

Ontdek de why van jouw onderneming

Veel organisaties en bedrijven denken vanuit het oogpunt om winst te realiseren. Daardoor wordt er geen aandacht besteed aan waarom het bedrijf eigenlijk doet wat het doet. Door deze denkwijze te doorbreken en te beginnen bij ‘waarom’, wordt er ontdekt waar de onderneming voor staat. Zo formuleer je krachtiger de missie, visie en bijbehorende doelstellingen van het bedrijf. Ook werk je concreter naar het doel toe, wanneer je weet ‘waarom’ je doet wat je doet! Deze methode van Sinek klinkt vrij eenvoudig, maar het toepassen is een stuk lastiger. Door te beginnen met het ontdekken van de purpose (het waarom), kan je uitdragen waar je voor staat. Het ontdekken van de why gaat om het vinden van de identiteit.

Succesvolle bedrijven

Het verschil tussen succes en falen zit in het weten waar je naartoe wilt, zegt goeroe Simon Sinek. Succesvolle bedrijven onderscheiden zich van minder succesvolle ondernemingen doordat zij beter communiceren waarom ze dat wat ze doen én wat deze bedrijven ermee willen bereiken. Zij werken vanuit de purpose, communiceren vanuit een sterke identiteit en de klant voelt het plezier waarmee werkzaamheden worden opgepakt. Door het ontdekken van de why, worden tevreden medewerkers én tevreden klanten gecreëerd.

Share.

About Author

Leave A Reply