Een goede manier om je relaties te onderhouden is ze af en toe een cadeautje te geven. Dit kan op allerlei manieren. Maar zakendoen gaat niet altijd over geld. Je relaties persoonlijk benaderen zorgt voor een hogere gunfactor. En juist dat maakt het in de huidige maatschappij eenvoudiger om te overleven als ondernemer. Opvallende en lekkere relatiegeschenken geven is een goede manier. In dit artikel geven we enkele voorbeelden.

Lekkere relatiegeschenken

Een eetbaar relatiegeschenk wordt over het algemeen hartelijk verwelkomd. Tijdens je werk ben je gefocust op je taken. Dan is een kleine versnapering een aangename verrassing. We namen een kijkje bij Logochoc. Zij zijn een leverancier van chocolade en het adres voor een chocolade relatiegeschenk. Zij maken allerlei figuren van chocolade , al dan niet met jouw logo. Bijvoorbeeld een vrachtwagen, computermuis, sneakers, sleutels, muziekinstrumenten of een wereldbol. En nog veel meer leuke en lekkere relatiegeschenken.

Opvallende relatiegeschenken

Naast lekkere relatiegeschenken zijn opvallende geschenken ook erg effectief. Overigens kan een cadeau zowel lekker als opvallend zijn. Het effect van een opvallend relatiegeschenk is dat de ontvangers op een ludieke manier aan jou en je onderneming denken. Stel dat je producten voor de auto industrie verkoopt, dan ligt een vorm van een auto voor de hand. Maar dat wordt wellicht min of meer verwacht. Dan is het juist leuker om iets totaal anders te geven. Bijvoorbeeld een wereldbol, want met jouw onderdelen komt een auto de hele wereld over. Zorg voor een mooi design en plak je logo er subtiel op. Dan moet men het product van dichtbij bekijken. Dit wekt nieuwsgierigheid en dan wil men zien wat er op staat. Het is maar een voorbeeld, maar het gaat om de manier van denken.

Persoonlijk overhandigen

Opvallende en/of lekkere relatiegeschenken zijn echter pas echt speciaal als je ze persoonlijk overhandigt. Bewaar het niet voor het einde van het jaar. Dan valt je al snel minder op tussen al je concullega’s die ook geschenken uitdelen. Zorg dat je gedurende het jaar relatiegeschenken bij je hebt. Kom je bij een klant, of de klant bij jou? Geef dan een relatiegeschenk. Uiteraard doe je dit maar één keer per jaar. Persoonlijk overhandigen geeft de ontvanger meer het gevoel dat je het hem echt gunt. En commercieel gezien is dat wat je je klanten en leveranciers wilt laten voelen.

Niet te commercieel

Er staat natuurlijk wel tegenover dat je het er niet te dik bovenop moet leggen. Bijvoorbeeld met een internationale webshop sta je al verder bij je klanten vandaan. Dus kun je moeilijk een geschenk persoonlijk overhandigen. Als het persoonlijk contact er niet aan te pas komt is een geschenk al snel erg commercieel. Dan kun je net zo goed kiezen voor een korting voor een terugkerende klant. Doe je vrijwel alleen maar zaken in je directe omgeving, wees dan ook niet te veel gericht op de verkoop. Waardeer je relaties om wie ze zijn, dan wordt het vanzelf commercieel goed gemaakt.

Opvallende en lekkere relatiegeschenken zijn goed voor de binding met je zakenrelaties. Wees je daarbij wel bewust van het belang van persoonlijk contact. Vervolgens moet je niet uitstralen dat je meer winst wilt maken door jouw geschenk.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: “Jij de inhoud, ik de randzaken”. Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply