Als ondernemer met een (relatief) kleine organisatie kun je iedere klant waarschijnlijk goed gebruiken. Wanneer jij jouw bedrijf op de kaart wilt zetten, is het goed om te kijken naar verschillende mogelijkheden om je daarbij te helpen. Eén van de mogelijkheden voor het gericht bouwen aan een merk is personal branding. Maar wat is personal branding nu precies en hoe zet je het in voor jouw bedrijf? Wij vertellen je er meer over.
Wat is personal branding?
Personal branding houdt in het presenteren van jezelf als merk. Je geeft daarmee jouw merk een gezicht, een persoonlijkheid, ervaring en kennis. Door het gebruik van personal branding kan jouw bedrijf zich onderscheiden van de rest. Jij bent tenslotte uniek als persoon door jouw ervaring, kennis, vaardigheden, interesses, normen en waarden. Dat hele pakketje van eigenschappen vormen samen een authentiek profiel, dat de perfecte basis is voor jouw persoonlijke branding. Oftewel, jouw persoonlijke merk.
Zo zet je personal branding in
Wanneer je wilt beginnen met personal branding, is het een goed idee om te starten met een uitgewerkt stappenplan voor personal branding. Werk de stappen af en begin vanaf het eerste punt met bouwen aan een sterk merk. Denk daarbij onder andere het gevoel dat jij jouw klanten wilt geven. Wat is belangrijk voor jou als ondernemer en hoe wil jij dat klanten jou bedrijf zien? Waarschijnlijk wil je ervaring en betrouwbaarheid uitstralen. Maar dat zijn meteen ook dingen die bijna iedere ondernemer wil, dus ga jij je zo niet onderscheiden. Bedenk daarom wat jouw bedrijf écht uniek maakt. Denk hierbij aan specialisaties, normen en waarden, vrijmoedigheid of humor. Blijf met jouw personal brand wel dichtbij jezelf. Wanneer jouw personal brand totaal anders is dan jouw eigen persoonlijkheid, kun je het nooit lang volhouden om een sterk merk te bouwen en te behouden. Geef daarnaast jouw personal brand ook een gezicht. Dit draagt bij aan de zichtbaarheid naar klanten toe. Misschien wil je het liever niet hoeven zijn, maar als ondernemer ben jij het beste gezicht van jouw bedrijf.
Zichtbaar zijn voor je klanten
Jouw personal branding wordt natuurlijk alleen een succes wanneer je ook zichtbaar bent. Net zoals dat voor ieder bedrijf geldt, moeten potentiële klanten je wel kunnen vinden voordat ze überhaupt klant kunnen worden. Wanneer je jouw persoonlijke merk duidelijk uitgewerkt hebt, kun je het daarom actief gaan inzetten in de praktijk. Dat wil zeggen dat je jouw (potentiële) klanten kennis laat maken met jouw personal brand. De makkelijkste manier om dit te doen is via online personal branding. Door gebruik te maken van een website en personal branding op social media kun je op een goedkope manier jouw klant kennis laten maken met jouw nieuwe personal brand. Daar geef je dan letterlijk een ‘smoel’ aan je bedrijf.
Authenticiteit en gun-factor
Zoals we eerder al schreven, is personal branding een goede manier om jouw merk zich te laten onderscheiden van de rest. Je laat jouw authenticiteit zien door de persoonlijkheid van jouw merk te laten zien. Zo ga je van één in een dozijn naar een uniek bedrijf met geheel eigen herkenbaarheid, stijl en gevoel. Klanten kiezen namelijk niet alleen voor de diensten die jouw bedrijf aanbiedt, maar ook voor het gevoel dat ze bij jouw bedrijf krijgen. Wanneer jouw bedrijf de ‘gun-factor’ heeft, zullen veel klanten het ook niet erg vinden om iets meer te betalen voor jouw producten of diensten. Zo weten ze tenslotte dat jouw bedrijf het beste bij hen en hun wensen past door het gevoel dat je weet over te dragen door middel van jouw personal branding. Zo bouw je ook nog eens een klantenschare op die goed bij jou past.
Hulp nodig? Volg een cursus of workshop
Natuurlijk is het compleet zelf opzetten van een goede en succesvolle personal brand nog niet zo gemakkelijk. Gelukkig zijn er mensen die jou hiermee kunnen helpen door middel van cursussen of workshops die je kunt volgen. Een trainer of coach in personal branding heeft vaak persoonlijke ervaring met het opzetten van een succesvolle personal brand en kan jou daardoor goed helpen met alle do’s en don’ts, stappenplannen en personal branding tips. Zo kun je gebruik maken van andermans kennis en hoef je niet alles zelf uit te vinden. Dat scheelt je flink wat tijd en is een stuk efficiënter en waarschijnlijk ook succesvoller, want als ondernemer verdien je natuurlijk liever vandaag dan morgen al geld.