Image default
Personeel

Personeel werven: uitbesteden of niet?

Het vinden van nieuw personeel kan een flinke taak zijn, vooral wanneer je vaak nieuwe mensen zoekt om je bedrijfsvoering in gang te houden. Gelukkig is het ook mogelijk om het werven van personeel uit te besteden aan een bedrijf. Maar is dat ook een goed idee? We bespreken hier de voordelen en nadelen van het uitbesteden van het werven van personeel.

Efficiënter en sneller

Het vinden van personeel is niet altijd even makkelijk. Je moet er maar in slagen om de juiste mensen te bereiken. Gespecialiseerde wervingsbedrijven die al een netwerk hebben en weten waar ze potentiële werknemers moeten zoeken, kunnen dit een stuk efficiënter en sneller dan je vaak zelf kunt als bedrijf. Zeker wanneer je snel gaten te vullen hebt, kan het dus waardevol is om een recruitmentbedrijf in te schakelen om je werving voor je doen.

Creatieve oplossingen

Wat doe je als je in een situatie zit waarin er meer werk is dan werkzoekenden zijn? Zonder gedegen ervaring in recruitment kun je dan vastlopen en de gaten in je bedrijfsvoering niet gevuld krijgen. Waar jouw creativiteit en mogelijkheden ophouden, weet een recruitmentbureau vaak wél met creatieve oplossingen te komen. Zij kunnen bijvoorbeeld in het buitenland zoeken naar geschikt personeel of vakgerichte oplossingen bieden.

Seizoenswerk

Wanneer je vooral seizoenswerk te bieden hebt, wordt recruitment erg veel werk. Het gaan dan immers om personeel dat niet het hele jaar door bij je bedrijf blijft, waardoor je vaak ieder jaar weer op zoek moet naar nieuwe mensen die voor jou de handen uit de mouwen kunnen steken wanneer jij daar behoefte aan hebt. In dit geval kun je jezelf een hoop werk en tijd besparen door een uitzend- of detacheringsbureau in te zetten. Zo ben je niet zelf verantwoordelijk voor alle administratieve zaken die erbij komen kijken en hoef je ook niet zelf op zoek naar de juiste mensen.

Kosten recruitment

Waar de diensten van een recruitmentbedrijf natuurlijk erg handig kunnen zijn, zijn ze natuurlijk ook niet gratis. Hier zit een van de belangrijkste punten ter overweging. Je kunt de kosten van het recruitmentbedrijf optellen bij de personeelskosten die je maakt, maar het is natuurlijk ook zo dat je zelf kosten maakt wanneer je het personeel werven niet uitbesteed. Of je nu zelf een HR-medewerker inhuurt die voor de recruitment zorgt of je doet het zelf, het kost geld. Of het nu de loonkosten van de HR-medewerker zijn of de tijd die een andere medewerker of jijzelf eraan kwijt bent. Als je in die tijd ook geld zo kunnen verdienen, kun je je misschien beter op je corebusiness richten en een bijkomstigheid als personeel werven uitbesteden.

Werkgeversmerk

Ook als werkgever heb je in feite een eigen ‘merk’ waar je je op kunt profileren. Je kunt jezelf neerzetten als een goede, interessante werkgever voor wie mensen graag willen werken. Om dat te bereiken kun je je eigen personeel inzetten als ambassadeur voor jouw positieve werkgeverschap. Dit kan echter alleen als je zelf de wervingscampagne doet als bedrijf. Wanneer daar een andere organisatie tussen zit, werkt werving immers niet op basis van enthousiasme, maar simpelweg om mensen die werk zoeken aan werk te helpen. Bij een uitzendbureau is dat uitzendbureau in feite ook nog eens de werkgever, en niet jouw bedrijf.

Geen persoonlijk contact

Aansluitend bij het vorige, is het natuurlijk ook zo dat je het persoonlijke aftasten van een potentiële medewerker niet hebt wanneer je een recruitmentbureau inzet. Er is geen sollicitatieprocedure waarin je als werkgever en werkzoekende een gevoel bij elkaar kunt krijgen voordat er sprake is van een dienstverband. Jij hebt niet de kans om mensen voortijdig in te schatten om te kijken of ze wel echt goed bij je bedrijf passen, en de werkzoekende kan geen beeld krijgen van het bedrijf, de mensen die zijn of haar collega’s gaan worden en de werkplek waar hij of zij zou gaan werken.

Al met al is het het volume dat een belangrijke rol moet spelen in de beslissing om het werven van personeel uit te besteden. Heb je in korte veel nieuw personeel nodig, dan is het bijna ondoenlijk om dat zelf te doen als bedrijf en komen de diensten van recruitmentbureau of een uitzendbureau goed van pas. Gaat het om specifieke posten om in te vullen, dan is het wenselijk om zelf de regie te houden.

Related posts

Waarom goede medewerkers stoppen

Mathijs

Het belang van goede koffie op kantoor

Dion

Vier je eerste lustrum

Danny

Leave a Comment