Successen van ondernemers zijn altijd inspirerend. We kunnen leren van de groei van anderen. Zeker als je zelf gaat beginnen met een onderneming, wil je graag handvatten over hoe dit moet. Of je bent al een tijdje onderweg maar je wilt groeien met je bedrijf. Of een andere strategie gaan doorvoeren. In dit artikel vertellen we meer over Platinum, een bedrijf dat in vrij korte tijd van klein naar groot is gegaan.
Hoe het begon
Veel ondernemers zijn zelf begonnen aan hun onderneming. Je hebt een product of dienst die je gaat verkopen. Stap voor stap groeit je onderneming. Bijna 15 jaar geleden is Rainer Voortman met het idee gekomen om droogvoer voor honden te ontwikkelen. Een vriend van hem zag er toekomst in en is samen met hem het product gaan verkopen. Deze vriend is de oprichter van de onderneming Pro Developments GmbH & Ko. KG. Gestart in 2004, is men natuurlijke diervoeding gaan verkopen.
De opbouw van Platinum
Met het starten van een bedrijf ontstaan vrijwel altijd problemen. Deze problemen voor startende ondernemers zijn over het algemeen voor iedereen van toepassing. Ook Platinum heeft in de beginfase te maken gehad met groeiperikelen. Maar al snel werd de stap van de zolderkamer naar een bedrijfspand in Bingen gezet. De visie van Voortman, dierenvoedings- en verzorgingsproducten bieden die de aard van het dier respecteert, wordt nog altijd aangehouden. Enkele jaren na de verhuizing veranderd, ook de naam naar Platinum GmbH. Door geen concessies te doen aan de kwaliteit van de voeding wordt Platinum steeds bekender. Er worden nog altijd geen kunstmatige toevoegingen gebruikt. Dit heeft de onderneming ver gebracht. Eerlijk over de productie schept vertrouwen bij de klanten. Door het toevoegen van verzorgingsproducten kunnen klanten voor meer dan alleen voeding bij het bedrijf terecht.
Distributienetwerk in buitenland
Inmiddels werd het product ook bekend over de grens. Naast het concept van droge hondenvoeding is er een productlijn met natte voeding aan het assortiment toegevoegd. Door het opbouwen van een uitgebreid distributienetwerk wordt vrijwel heel Europa bediend. Door het starten van vestigingen in het buitenland, al dan niet i.s.m. handelspartners, is de groei van het bedrijf groot. Inmiddels levert Platinum haar diervoedings- en verzorgingsproducten tot in Japan, Korea en Marrokko en nog meer landen.
Diervriendelijke producten
Omdat er vaak onduidelijkheid is over de inhoud van diervoeding is de voeding van Platinum populair. De voeding wordt namelijk op een natuurlijke manier vervaardigd. Alleen natuurlijke stoffen worden gebruikt. De ingrediënten worden geselecteerd op de afkomst van een dier. De hond als afstammeling van een wolf krijgt voeding wat op dieet van een wolf lijkt. Het succes van de onderneming hangt dus nog steeds af van het gebruik van natuurlijke producten en de openheid daarover.
Wil je ook vanuit je zolderkamer naar vestigingen in 40 landen groeien? Wees dan eerlijk over je product. Blijf vooral ook dicht bij de natuur. Respecteer de natuur en maak verantwoord gebruik van hetgeen de natuur te bieden heeft. Dit draagt bij aan je succes.