Image default
Personeel

Praktische tips om het werk beter te plannen

Kan jij ondersteuning en handige tips voor het plannen gebruiken? Je bent niet de enige! Er zijn veel werknemers en ondernemers die het plannen en het creëren van structuur lastig vinden. Het is absoluut niet iets waar je je voor hoeft te schamen, sterker nog: het is goed dat je dit van jezelf weet! Als het plannen en behouden van structuur een valkuil van je is, dan kan je er gelukkig aan werken om jouw vaardigheden op dit gebied te verbeteren. In dit artikel delen we graag praktische tips waardoor het plannen een stuk beter zal gaan. Veel succes én plan plezier!

Gebruik een (digitale) agenda

Noteer afspraken en beloftes zo snel mogelijk in de agenda. Op deze manier kan je de afspraken niet vergeten en kom je de beloftes tijdig na. Je mist geen deadline meer en kunt vooruit werken, maar ook beter terugblikken wat is geweest. Je creëert overzicht en schept orde in de chaos. Je kunt kiezen voor een papieren agenda, maar ook een digitale agenda kan praktisch zijn. Deze kan bijvoorbeeld zowel op je telefoon synchroniseren als op de desktop, zodat je altijd een actuele versie bij de hand hebt.

Hak activiteiten en projecten in behapbare stukje

Door altijd realistisch te blijven kijken naar jouw werkzaamheden en activiteiten die op je bord liggen, kan je deze ook beter inplannen. Noteer niet alleen de deadline van het grote project in de agenda,  maar ook de tussentijdse momenten waarop er een product/ dienst / bepaalde kennis wordt opgeleverd of geëvalueerd. Op deze manier weet je precies waar je aan toe bent en voelt het ook nog eens een stuk toegankelijker om aan de slag te gaan met de activiteiten. Het is behapbaar geworden en je creëert meer duidelijkheid voor jezelf (én anderen). Wist je dat je zelfs op deze manier betere verwachtingen kunt schetsen én verwachtingen kunt overtreffen? Door realistisch naar de werkzaamheden en projecten te kijken, komt er veel moois op je pad. Ga daarom op tijd van start om de kwaliteit op te kunnen leveren waar jij voor staat!

Belangrijk is ook dat je voor een goede projectadministratie zorgt.

Privé en werk gescheiden houden

Wanneer je alles in één agenda plaatst, raak je sneller het overzicht kwijt. Of je nu een digitale agenda gebruikt of een papieren planner; activiteiten voor werk kan je beter in een andere planner plaatsen die je daadwerkelijk voor werkgerelateerde informatie kunt bijhouden. Een privé agenda kan je daardoor blijven gebruiken voor datgene waar het voor is bedoeld. Natuurlijk mag je grote deadlines of overwerken en bijeenkomsten buiten kantoortijden in de privé agenda zetten, omdat deze gebeurtenissen van invloed zijn op de privé tijd. Door hier bewuster mee om te gaan, creëer je ook een betere structuur en duidelijkheid. Veel succes, je kunt het!

 

Related posts

Waarom goede medewerkers stoppen

Mathijs

Eerste hulp op de zaak: wat moet je geregeld hebben?

Dion

5 redenen om te investeren in goede software voor personeelsplanning

Danny Bijl

Leave a Comment