Image default
Evenementen Marketing Retail Tips

Presentatie als blijvende indruk

Presentatie is alles. Ondanks dat veel zakelijk verkeer vandaag de dag digitaal plaatsvindt, is persoonlijk contact nog altijd leidend in het beslismoment van klanten. Zeker als je met jouw onderneming werkzaam bent in business to business, zal een klant jou onbewust beoordelen op presentatie. Een representatieve uitstraling bereik je niet alleen in jouw kleding en voorkomen. Weet je gesteund door een professionele uitstraling in het gebruik van gepersonaliseerde media, zoals mappen, folders en ringbanden. Zorg ervoor dat de media die je gebruikt, aansluiten bij jouw verhaal en jouw bedrijfsprofiel versterken. Hoe? Wij geven je enkele tips.

presentatie blijvende indruk

Presentatie

Een eerste contact zal vaker dan vroeger plaatsvinden in het digitale verkeer. Veel potentiële klanten zullen kennis met jou maken via jouw website. Ook de eerste vragen om informatie zullen hoogstwaarschijnlijk gesteld worden via email, een contactformulier of, minder dan vroeger, telefonisch. Toch zal er, zeker als het om wat grotere deals gaat, hoogstwaarschijnlijk een moment komen dat je de klant ontmoet. Dit kan binnen jouw bedrijf zijn, bij de klant zelf of op een andere locatie. Bedenk goed, dat je bij een mogelijke klant maar één keer een eerste indruk kunt maken. Bepalend hierin is consistentie: als de klant in het eerste contact zaken herkent die hij bijvoorbeeld op jouw site heeft gezien zal hij dat, grotendeels onbewust, opvatten als professionaliteit. Dit kun je bereiken door jouw bedrijfslogo, huisstijl of bedrijfskleuren terug te laten komen in de presentatiemiddelen die jij gebruikt. Door opberg- en presentatiesystemen te gebruiken die overeenkomen met de uitstraling van jouw website en je bedrijfsruimte kun je hier een behoorlijke slag in slaan.

Naslagmateriaal

Een kennismaking is veel meer dan een handdruk en een persoonlijk gesprek. In het klantcontact zul je waarschijnlijk een presentatie willen geven van wat jij met jouw bedrijf de klant kan bieden. Door hier gebruik te maken van presentatiemateriaal dat aansluit bij jouw huisstijl maak je een professionele en betrouwbare indruk. Stel je voor, dat je de mogelijkheid hebt om een power point presentatie te houden. Ongetwijfeld zul je er voor kiezen om hetgeen je hebt verteld ook met hardcopy documentatie te ondersteunen. Je laat jouw bedrijfsinformatie achter bij de klant, zodat hij daar later op terug kan vallen. Door deze info te presenteren in een mooie stevige folderomslag of een bedrukte ringband met jouw bedrijfslogo erop zal de klant dat zeker waarderen. Overhandig de informatie bij voorkeur in een draagtas in dezelfde stijl en zorg ervoor dat ook de middelen die je zelf gebruikt in dezelfde stijl zijn uitgevoerd. Jouw klant zal zich realiseren dat je de zaken goed geregeld en op orde hebt.

Kleur en logo

Bedenk hierin goed wat kleuren voor jou kunnen betekenen. Er is voldoende informatie beschikbaar over het psychologische gebruik van kleur. Waarschijnlijk zul je ook de steunkleur op jouw website met een reden hebben uitgekozen. Door actief met kleur te werken in de media die je gebruikt, kun je het beslisproces van jouw klant sturen en beïnvloeden. Als je met dit soort zaken aan de slag gaat, kies dan voor een bedrijf dat jou hierin met de juiste presentatiemiddelen kan ondersteunen. Verdiep je eens in het assortiment dat dergelijke bedrijven aanbieden en bedenk welke mogelijkheden er zijn om jouw bedrijfspresentatie te professionaliseren. Door je bewust te zijn van de kracht van de details, zul je op dit gebied flinke stappen kunnen zetten en laat jij een blijvende indruk achter!

Related posts

3 redenen om op tijd over je kerstpakketten te gaan nadenken

Danny Bijl

De kansen en uitdagingen van sponsoring

Dion

Stappenplan voor het starten van een onderneming

Dion

Leave a Comment