De meeste mensen hebben in meer of mindere mate gehoord van de term BPM. Het gaat dan om de term BPM met betrekking tot voertuigen en niet het ritme van de muziek. Een groot deel van de mensen weet ook dat BPM iets met belasting over een voertuig is. Hoe zit dit precies? Kun je zelf de BPM berekenen? Met dit artikel vertellen we je meer over BPM.

1. Wat is BPM?

BPM staat voor Belasting van Personenauto`s en Motorrijwielen. Deze belasting wordt berekend over de aanschafwaarde van een personenauto of motorrijwiel. Belangrijk om te weten is dat er slechts één keer BPM betaald hoeft te worden. Dit gebeurd op het moment dat je een geïmporteerde auto koopt. Dit kan dus ook een gebruikte auto zijn die je zelf importeert. Volgens de wet is het registreren van een personenauto, bestelauto en motorrijwiel, een belastbaar feit. De belasting wordt bij nieuwe auto`s afgerekend bij de dealer waar je de auto inkoopt. Bij het importeren van een gebruikte auto, betaal je de BPM aan het RDW bij de tenaamstelling.

2. Wat is de oorsprong van de BPM?

Sinds 24 december 1994 bestaat de Wet op de belasting van Personenauto`s en motorrijwielen. In 1995 is door de overheid besloten om deze belasting ook over bestelauto`s te gaan heffen. Wel kunnen ondernemers de BPM terugvragen aan de belasting. Daarnaast kunnen gehandicapte bestuurders in sommige gevallen (een gedeelte van) de BPM terugkrijgen.

3. Hoe kon je de BPM berekenen?

De BPM op personenauto`s is sinds het begin van de invoering tot 2010 gedaald van ruim 45% naar 40% op de cataloguswaarde. Rekenkundig gezien zijn er bedragen bepaald welke eerst van de cataloguswaarde werden afgetrokken alvorens de BPM te bepalen. In geval van een dieselmotor werd bij wijze van milieutoeslag, de cataloguswaarde vermeerderd met een vastgelegd bedrag. Tussen 2010 en 2013 is er een verandering doorgevoerd m.b.t. de BPM berekenen. Voortaan werd de BPM bepaald a.h.v. de CO2 uitstoot van het voertuig. De BPM heffing werd 27,4% en per jaar teruggebracht naar uiteindelijk 0% in 2013. De BPM heffing werd vermeerderd met een CO2 heffing.

4. Hoe kun je nu de BPM berekenen?

Vanaf 2013 is de BPM dus volledig gebaseerd op de CO2 uitstoot van het betreffende voertuig. Een auto die geen of vrijwel geen uitstoot van CO2 heeft, zoals volledig elektrische of sommige hybride voertuigen, betalen geen BPM. Heb je een hybride aandrijving in de auto waarbij het elektrische vermogen meer dan 15% van het totale vermogen bevat, dan krijg je een belastingvoordeel van € 2.500,-. Andere auto`s worden belast op basis van de uitstoot. De belasting bestaat uit een basisbedrag en een percentage van de cataloguswaarde. Dit basisbedrag en percentages worden ingedeeld in 5 categorieën betreffende de range van uitstootwaarden. Zie onderstaande tabel:

CO2-grenswaarden BPM basisbedrag BPM opslag (per extra g/km)
< 89 g/km € 0 € 0
89 t/m 124 g/km € 0 € 105
125 t/m 182 g/km € 3.780 € 126
183 t/m 203 g/km € 11.088 € 237
> 203 g/km € 16.065 € 474

Bron tabel.

Het is dus belangrijk dat je van het betrokken voertuig weet wat de CO2 waarde van de maximale uitstoot is. Deze informatie kun je bij de verkoper van de auto opvragen.

Ga je dus een auto inkopen, dan weet je wat er aan BPM over het gekozen voertuig betaald moet worden. Koop je een nieuwe auto bij de dealer, dan wordt de BPM automatisch bij het aanschafbedrag opgeteld. Ga je zelf een auto importeren dan kun je nu zelf de BPM berekenen.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply