Image default
Eigen bedrijf

Regels voor webwinkels

Wie een winkel heeft, weet, dat er allerlei regels zijn, waar rekening mee gehouden moet worden. Dat schept duidelijkheid voor de winkelier, maar ook voor de klant. Ook voor webwinkels gelden regels, die begin 2014 van kracht zijn geworden.

Hoe zit dat?

Webwinkels moeten zorgen voor duidelijkheid, zodat de klant weet wat er gebeurt als hij een product aanklikt. Krijg je na de klik productinformatie, of is er sprake van een koop? Is een bestelling nog te annuleren? Hoe is het eventueel retour zenden geregeld?

Duidelijkheid bij bestellen

Klanten die een bestelling plaatsen, gaan daarmee ook de verplichting aan te betalen. Dat moet in de webwinkel duidelijk zijn, er moet bijvoorbeeld op de bestelknop een tekst zijn aangebracht waarop staat ‘bestelling met betalingsverplichting’.

Herroepen

Klanten die hun gekochte product willen terugsturen, moeten ook bij webwinkels hiertoe in de gelegenheid gesteld worden. We hebben het hier over het herroepingsrecht. De periode waarin de klant het gekochte product kan terugsturen, is met ingang van 2014 veertien dagen, vanaf het moment dat het bestelde product is afgeleverd. Als er geen goede informatie over het herroepingsrecht wordt gegeven in de webwinkel, dan is er zelfs sprake van een periode van één jaar. Overigens vallen alle op maat gemaakte producten, tijdschriften, digitale producten of bederfelijke waar niet onder dit herroepingsrecht.

Terugbetalen

Klanten, die hun aankoop binnen de gestelde termijn terugsturen, hebben recht op volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. Dat betreft niet alleen de kosten van het aangeschafte product, maar ook de verzendkosten. Heeft de klant gekozen voor een duurdere en snellere verzendmethode dan standaard, dan hoeft de winkelier alleen het standaard verzendbedrag te vergoeden.

Europees

De nieuwe regels zijn binnen de Europese Gemeenschap afgesproken. Webwinkels hebben ongeveer een half jaar om alle regels te implementeren.

 

Related posts

Kantoor verbouwen? Hier moet je aan denken

Danny Bijl

Met een zakelijke lening de coronacrisis overleven

Danny Bijl

Vier factoren die bepalend zijn voor ‘Scaling Up’

Danny Bijl

Leave a Comment