Bij een runway denk je waarschijnlijk aan een landingsbaan op een vliegveld. Toch is het ook een term die voor ondernemers van belang is. Ook als alles goed lijkt te gaan en je volop bezig bent met groei door nieuwe klanten te werven, betere producten te ontwikkelen en je marktpositie te versterken, is je runway hét cijfer dat je altijd in het vizier moet houden. Het heeft namelijk betrekking op de financiële ademruimte van je bedrijf. Omdat dat nog steeds wat abstract is, wijden we een blog aan het begrip runway en wat het belang ervan is.
Wat is runway?
In een eerder artikel hadden we het al over een andere term uit de zakenwereld: de burn rate. Dit slaat op de snelheid waarmee een bedrijf zijn beschikbare kapitaal verbruikt voordat het winstgevend wordt, oftewel: uitgaven minus inkomsten. Runway verwijst daarentegen naar de hoeveelheid tijd die jouw bedrijf nog kan overleven met de beschikbare financiële middelen, ervan uitgaande dat je niets verandert aan je inkomsten en uitgaven. Of met andere woorden: hoeveel maanden kun je nog draaien voordat het geld op is? Om je runway te berekenen, deel je je hoeveelheid huidig kasgeld door je maandelijkse netto burn rate. Het getal wat uit de berekening komt, is het aantal maanden dat je kunt overleven met de beschikbare financiële middelen. Als je niet winstgevend bent, betekent dit dat dat het aantal maanden is dat je hebt om winstgevend te worden, extra financiering te regelen of je kosten drastisch te verlagen.
Waarom is runway zo belangrijk voor ondernemers?
Een faillissement is vaak niet het gevolg van een slecht product, maar van het feit dat het geld eerder opgeraakt is dan men verwacht had. Dat had voorkomen kunnen worden als men op de hoogte was geweest van de runway van het bedrijf. Daarmee kun je problemen zien aankomen voordat ze kritiek worden en tijdig maatregelen nemen in plaats van in paniek moeten handelen. Als je runway juist lang is, is dat een indicatie dat er ruimte is om te je investeren in nieuwe producten, middelen, marketingcampagnes of personeelsuitbreiding zonder dat je daarmee het voortbestaan van je bedrijf op het spel zet. Daarnaast speelt je runway ook een rol wanneer je investeerders zoekt, een overname bespreekt of een krediet aanvraagt. Een korte runway maakt je kwetsbaar en kan striktere voorwaarden tot gevolg hebben. Met een gezonde runway heb je een betere onderhandelingspositie.

Wanneer moet je er extra alert op zijn?
Los van het feit dat het altijd een goed idee is om alert te zijn op je runway, zijn er een aantal situaties waarbij dat extra relevant is. Het is belangrijk om die te kennen. Snelle groei is zo’n situatie, want dat kost vaak veel geld voordat het zichzelf terugverdient. Hetzelfde geldt voor wanneer je een nieuw product lanceert waarvoor je eerst kosten maakt voordat er opbrengsten zijn. Ook in onzekere markten en bij economische recessies, wanneer je inkomsten onder druk staan, moet je een scherp oog houden op je runway. Wanneer je onderhandelingen gaat voeren met investeerders, zorgt een lage runway voor tijdsdruk. Vooral bij grote plannen of veranderingen is extra alert zijn op je runway dus belangrijk.
Hoe verleng je je runway?
Je runway is niet een onontkoombaar feit waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Integendeel, je kunt er actief op sturen. Bijvoorbeeld door je kosten te verlagen. Je kunt kritisch kijken naar je vaste lasten en variabele kosten en daar creatieve oplossingen voor bedenken om ze te drukken. Meer omzet maken helpt natuurlijk ook, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Stel bij een lage runway in ieder geval investeringen even uit tot je inkomsten stabieler zijn en ga in plaats daarvan op zoek naar extra financieringen om je financiële ademruimte te vergroten.
Verkeerde denkwijzen
Een aantal denkwijzen zijn niet constructief als je met een lage runway te maken hebt. Je kunt bijvoorbeeld wel denken dat je bedrijf nog genoeg geld heeft, maar geld kan sneller verdampen dan je denkt. Dat is zeker zo wanneer je inkomsten tegenvallen of kosten onverwacht stijgen. Denk dat je wel even snel nieuwe klanten binnenhaalt? Dan ben je vaak te optimistisch en is de kans groot dat het gaat tegenvallen, met alle mogelijke gevolgen van dien. Denk ook zeker niet iets in de trant van “Als het zover is dat het geld opraakt, fixen we het wel”, want last-minute oplossingen zijn doorgaans duur of riskant en proactief handelen is eigenlijk altijd beter.
Als je nog nooit van het begrip runway gehoord had, wordt het dus hoog tijd om jezelf er bekend mee te maken. Het gaat om de financiële ruggengraat van je bedrijf en je overlevingskansen. Bereken regelmatig opnieuw je runway en stuur er actief op als dat nodig is. Zo kun je voorkomen dat én geldgebrek de oorzaak wordt van het einde van je onderneming.