Sinds men is begonnen met ondernemen is er sprake van concurrentie. Want wat de één kan, kan de ander ook, het liefst nog iets beter. Maar concurrentie heeft ook voordelen. De klant krijgt een betere prijs omdat niemand de duurste wilt zijn. Is iemand duurder, dan moet de kwaliteit wel beter zijn. Maar ook voor de ondernemer zelf zijn er voordelen. Je kunt namelijk ook samenwerken met je concurrent.

Volle orderportefeuille

Als je meer opdrachten krijgt dan je aankunt, dan kan je concurrent je wellicht helpen. Voor de meeste ondernemers zal dit een grote drempel zijn. Want door een concurrent in contact te brengen met jouw klant, geef je hem een ingang bij diezelfde klant. Daarnaast zal de opdracht ook winst genereren voor de concurrent. Maar is dat wel zo’n probleem? Want je kunt afspraken maken met zowel de klant als je concurrent. Dus ook over het rechtstreekse contact tussen beide partijen. Daarnaast is het voor jou toch geen probleem als een collega geld verdient aan jou? Als je zelf er ook maar wat aan overhoudt.

Binnenkomen bij een klant

Samenwerken met je concurrent kan je zelfs een stap verder brengen. Ondanks de overeenkomsten tussen jullie beide bedrijven, zullen er ook verschillen zijn. Wellicht kan jij iets leveren wat de concurrent niet kan. Dan kan hij jou vragen om je product of dienst aan te bieden aan zijn klant. Dan heeft hij zijn klant geholpen en jij hebt er een opdracht aan over gehouden. Als je dit vervolgens andersom ook voor elkaar kunt krijgen, zijn beide bedrijven er bij gebaat.

De bestaande markt veranderen

Als jij een specialist in je vakgebied bent kan het zijn dat je daarom minder klanten hebt. Want één van de huidige trends is dat klanten het liefst één leverancier hebben voor een complete oplossing. Samenwerken met je concurrent kan dan voor beide partijen gunstig zijn, wanneer je concurrent wel het hele wensenpakket kan leveren. Als je samen de klant van een complete oplossing kunt voorzien, hebben drie partijen daar voordeel van. Deze samenwerking kan de markt veranderen. Als je maar afspraken maakt.

Samenwerken met je concurrent

Als je de samenwerking met je concurrent aangaat moeten er afspraken worden gemaakt. Je gaat immers verder als collega’s maar door een kleine verandering kun je weer concurrent worden. Begin daarom met te noteren wat het doel van de samenwerking is. Bepaal vervolgens de kaders die jullie gaan hanteren. Denk aan het vaststellen wat wel en niet wordt gedeeld. En welke klant je wel of niet samen naar toe gaat. Wees wel constructief in het vastleggen van de samenwerking.

De nadelen

De belangrijkste nadelen van het samenwerken met je concurrent zijn:

  1. Klanten verliezen omdat je collega beter in de behoefte voorziet;
  2. Onbedoelde kennisoverdracht die de positie van je concurrent steviger maakt;
  3. Als de hoeveelheid werk afneemt, kan de samenwerking uitpakken in een oneerlijke concurrentiepositie;
  4. Bij het stoppen van de samenwerking, worden veel kosten niet meer gedeeld. De inkoopprijzen worden wellicht hoger.

Voor iedere onderneming gelden weer andere nadelen. Maar ook voordelen. Wees daarom niet huiverig om de samenwerking met een collega aan te gaan. Zolang beide partijen profiteren is wantrouwen niet nodig.

Hoewel het risico’s met zich meebrengt kan het gunstig zijn om samen te werken met je concurrent. Samen sta je sterker en kun je elkaar naar grote hoogten bewegen. Wees je bewust van de nadelen, en gebruik dat om goede afspraken vast te leggen.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply