Omdat het gebouw waarin je bedrijf gevestigd is, het belangrijkste visitekaartje is, is een goede uitstraling belangrijk. Vooral hygiëne en een opgeruimde indruk zijn hierbij van belang. Het kan handig zijn om de facilitaire taken uit te besteden aan een schoonmaakbedrijf. Waar let je op als je een schoonmaakbedrijf gaat inhuren?

Wat is er nodig

Bedenk allereerst wat jouw wensen zijn. Wat heb je exact nodig om het bedrijfspand schoon te houden. Maak deze verwachtingen en wensen zo concreet mogelijk. Heb je dit helder, ga dan op zoek naar het juiste schoonmaakbedrijf. Je kunt dan direct aangeven wat je van hen verwacht. Er zijn veel leveranciers van schoonmaakwerkzaamheden beschikbaar. Je zou kunnen selecteren op het gebied van regelgeving omtrent schoonmaakbedrijven. Check in hoeverre deze regels worden nagekomen.

Niet goedkoop

Meestal kost het inhuren van schoonmaak een aardige duit. Volgens de Nederlandse Facility Costs Index Coöperatie betaal je jaarlijks ongeveer 360 euro voor het schoonhouden van slechts een werkplek. Als dit de gemiddelde kosten zijn, wil je uiteraard wel dat het resultaat naar tevredenheid is. Stel daarom gerust eisen aan de leveranciers die je benadert.

Prijsopgaaf

Ga niet te snel in zee met een leverancier die een laag tarief rekent. Bekijk nauwkeurig en kritisch de offerte. Wat is er bij de prijs inbegrepen? En hoe zit het met de kwaliteit? Houd steeds je prioriteiten en wensen voor ogen en stem deze af met het schoonmaakbedrijf.

Contract

Veel facilitaire bedrijven gaan uit van een contract van ten minste 3 jaar. Overweeg goed of dat handig is. Ga, zeker wanneer jouw onderneming nog niet helemaal stabiel is, geen al te lange contracten aan. Zit dat met jouw onderneming echter helemaal goed, dan kan een langdurig contract wel verstandig zijn. Meestal ben je dan namelijk voordeliger uit. Vraag zeker ook om referenties voordat je het contract ondertekent.

Concrete afspraken

Heb je de juiste leverancier gevonden? Maak dan duidelijke afspraken over wat je van elkaar verwacht. “Maak samen een zogenaamd schoonmaakbestek. Hierin vermeld je wat je van een schoonmaakbedrijf verwacht. Wees hierin heel concreet.”, aldus Stevin Koekkoek van schoonmaakbedrijf Clean2U.  Benoem bijvoorbeeld welke ruimtes schoongemaakt dienen te worden. Zijn de toiletten ook inbegrepen? Hoe vaak wordt iedere ruimte gedaan? Maak dit programma heel gedetailleerd, zodat er geen risico op miscommunicatie bestaat. Maak zeker ook gebruik van het controlesysteem VSR. Dan houden ook externe controleurs de boel in de gaten. Op die manier ben je redelijk verzekerd van een goede kwaliteit.

Gecertificeerd

Zoek je een schoonmaakbedrijf, ga dan alleen in onderhandeling met bedrijven die een certificaat hebben. Er zijn namelijk ook heel wat bedrijven die illegale werknemers in dienst hebben. Jij bent hiervoor aansprakelijk, ook wanneer je hiervan niet op de hoogte was. Vraag daarom om een kopie van het identiteitsbewijs wanneer er (nieuwe) werknemers komen schoonmaken in jouw pand.

Spreek tenslotte ook jouw werknemers aan op hun eigen verantwoordelijkheid. Spreken jullie met elkaar af dat iedereen dagelijks zijn of haar eigen bureau opruimt, dan scheelt dat al heel wat minuten schoonmaakwerk.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply