Toerisme en vrijetijdsbesteding zijn zaken die altijd doorgaan. Toch zijn beide afhankelijk van de economie. Als wereldwijd de koopkracht van consumenten naar beneden gaat, worden er goedkopere vakanties geboekt. Nadat de bankencrisis van 2008 goed merkbaar werd bij de consument, werden de vakanties in aantallen ook minder. Één van de sectoren die erg afhankelijk is van het toerisme, zijn de hotels.
Goed nieuws: groei in de hotelsector
“Er is bouwdrift in de hotelsector, maar de kleine ondernemer hoeft zich geen zorgen te maken over een toename van de concurrentie. In 2016 zijn er 233 plannen ingediend om een hotel te bouwen of te verbouwen, zo meldt de vaksite Hotelbouwplannen.nl.” Dit nieuwsbericht is te lezen op Nu.nl.
Oorzaken
De belangrijkste oorzaak is te vinden in het toerisme. Door de wereldwijde gemiddelde toename van koopkracht, gaan steeds meer mensen op vakantie. Daarnaast wordt door de groeiende economie steeds meer ondernomen. En meer ondernemen betekent ook weer meer zakelijke afspraken. De hotelsector heeft daar altijd baat bij gehad. Nu deze trend is ingezet is er weer meer geld bij de ondernemers in deze sector. De groei in de hotelsector is daarom duidelijk zichtbaar in de bouw- en verbouwplannen zoals in het nieuwsbericht is te lezen.
Gevolgen
Zoals vrijwel alles in het leven zijn er zowel positieve als negatieve gevolgen aan deze ontwikkeling. Het belangrijkste is uiteraard dat meerdere branches baat hebben bij deze groei. De bouwsector heeft er werk van, en daarmee alle bedrijven daarom heen. De vraag naar voedingsmiddelen geeft een positieve impuls aan de horeca. Zelfs de agrarische sector gedijt bij deze groei. Er moeten immers meer groente, fruit en vlees, maar ook bloemen worden geleverd. Een nadelig gevolg is dat de kleine ondernemers moeite zullen krijgen om tegen het geweld van de grotere hotelbedrijven op te boksen. Het advies is volgens dit bericht dan ook, om je te specialiseren en je te richten op jouw doelgroep.
Ondernemer in de horeca
Ben je een kleine ondernemer in de horeca, of ben je afhankelijk hiervan? Dan is dit bericht een goed teken. Het is belangrijk dat je op de juiste manier omgaat met deze ontwikkeling. Als leverancier van de hotelsector, dan is het goed dat je inspringt op de groei. Zorg dat je beschikking hebt over meer producten of toeleveranciers. Merk je nog niets van de groei, promoot je dan in de juiste kringen. Ben je eigenaar van een klein regionaal hotel, speel dan in op deze ontwikkeling door je doelstelling hierop aan te passen. Bepaal je doelgroep door naar het verleden te kijken. Op basis hiervan kun je een marketingplan maken om deze doelgroep te bereiken.
Je kunt op meerdere manieren profiteren van de groei in de hotelsector. Stel dat je een eigen restaurant wilt beginnen. Dan kun je de locatie het beste in de buurt van een nieuw hotel kiezen. Of in het centrum van een serie nieuwe of vernieuwde hotels. Kortom, profiteer van deze ontwikkeling.