Al sinds 1885 bestaan er auto’s. De uitvinding van de verbrandingsmotor maakte paarden en andere lastdieren overbodig. In eerste instantie werden uitsluitend benzinemotoren voor auto’s gebruikt. Inmiddels kennen we naast de benzine en dieselmotoren (en CNG) ook andere technische toepassingen. De elektrische en hybride aangedreven auto’s. Omwille van het milieu wordt de dieselauto steeds minder populair. Dit wordt gestimuleerd door een slooppremie voor je oude dieselauto.

Dieselauto’s

Een auto met een dieselmotor is lang zeldzaam geweest. Zonder injectiepomp draaide de dieselmotor vrijwel één toerental. Daarnaast was de opbrengst lang ondergeschikt aan benzinemotoren. Daarnaast was het gewicht van een dieselmotor behoorlijk groter dan een benzinemotor. Aanvankelijk begon Peugeot in de jaren 70 met een dieselauto. De Volkswagen Golf maakte de dieselauto echter tot een succes. De motor was licht, krachtig en zuinig genoeg om te concurreren met de benzinemotor. Nadeel van de verbranding van diesel is dat er meer reststoffen overblijven. Met name roet en CO2 worden in verhouding meer uitgestoten dan bij een benzine- of CNG-motor.

Slooppremie

Oude dieselauto’s zijn nog altijd de grootste vervuilers t.o.v. van andere auto’s. Daarom willen veel partijen deze auto’s zo snel mogelijk uit het straatbeeld hebben. Om dit te stimuleren is de slooppremie in het leven geroepen. O.a. Mercedes Benz heeft een lijst met ‘oude’ dieselauto’s opgesteld waarvoor extra slooppremie wordt gegeven. Nu ook Pon Import zich daarbij heeft aangesloten, is een groot deel van ‘oude’ dieselauto’s goed voor een slooppremie. In feite zorgen de importeurs voor het uit de handel halen van vervuilende auto’s. Als consument ontvang je daar dan een vergoeding voor.

Aanschaf hybride of elektrische auto

Bijkomend voordeel ontvang je wanneer je een elektrische auto aan gaat schaffen. Of in sommige gevallen een auto met een hybride aandrijving. Ook auto’s met een CNG-aandrijving leveren meer op. De slooppremie wordt namelijk verhoogd als je een nieuwe auto koopt met weinig tot geen uitstoot. Dit kan je behoorlijk geld opleveren. Kanttekening is wel dat je oude dieselauto meer dan zes maanden in je bezit moet zijn. Dit om te voorkomen dat men voor de premie een oude (goedkope) auto aanschaft.

Leaseconstructie

Ook als je een nieuwe auto gaat leasen, is het aan te raden om je oude dieselauto in te leveren. Het gaat overigens alleen om auto met Euronorm 1 t/m 4. Auto’s met nieuwere normen komen niet in aanmerking voor een slooppremie. Wanneer je je oude dieselauto inlevert voor een leaseauto, kun je de slooppremie inzetten als korting op je leasebedrag. Uiteraard gelden er wel bepaalde eisen maar daar kan je autodealer je over informeren.

Een oude dieselauto is belastend voor het milieu. Hoewel het een kleine druppel is op het geheel, is het goed om je oude dieselauto weg te doen. Om dit te stimuleren is er de regeling met de slooppremie. Dit levert meer op als je een schonere auto koopt.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: “Jij de inhoud, ik de randzaken”. Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply