Spaaracties. Iedereen kent ze wel. Of je nu gaat tanken, je dagelijkse boodschappen doet, een nieuw kledingstuk of een nieuw paar schoenen koopt. Bijna overal kun je wel ergens voor sparen. Je zou denken dat klanten gek worden van al die acties. Niets is minder waar. Mensen doen graag mee aan spaaracties. Als je een spaaractie wilt houden, heb je een middel nodig waarmee je klant kan sparen. Dat kan op verschillende manieren. Welke dat zijn, kun je lezen in dit blog.  

Als je een spaaractie gaat bedenken, moet je niet alleen nadenken over welke doelgroep je wil aanspreken, hoe lang de actieperiode zal zijn en waarvoor je klanten kunnen sparen. Ook moet je beslissen hoe je klanten kunnen sparen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • een spaarpasje met digitale punten.
  • een app voor op de telefoon waarmee je ook kunt sparen.
  • een papieren spaarkaart in combinatie met bijvoorbeeld plakzegeltjes, stempels of stickers.
  • een klein cadeautje in plaats van punten of zegels.

Voordelen digitaal sparen

Bij een digitaal spaarsysteem met een pasje of app kun je meer informatie verzamelen over je doelgroep dan bij sparen met een papieren spaarkaart. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Zo weet je bijvoorbeeld welke producten goed lopen bij een bepaalde doelgroep en welke niet.
  • Doordat je meer weet over je klanten kun je je reclamecampagnes daar ook op aan laten sluiten. Zo verspil je minder geld aan advertenties die weinig tot niets opleveren.
  • Doordat je ook de contactgegevens van je klanten hebt, kun je ze gericht benaderen voor een bepaalde aanbieding.
  • Bij een app kan de spaarder meteen zien hoeveel punten hij of zij heeft en hoe die punten besteed kunnen worden.
  • Veel winkels hebben inmiddels een webshop en met de spaarapp kan je vaak ook online aankopen doen.

Je ziet dat digitale spaarsystemen vaak worden ingezet voor doorlopende spaaracties. Veel modewinkels, drogisterijen en warenhuizen hebben pasjes of apps waarmee je het hele jaar door kunt sparen. Heb je genoeg punten bij elkaar? Dan kun je ze inwisselen voor korting. Ook komt het voor dat je dezelfde punten bij meerdere bedrijven kunt sparen en uitgeven, zoals bijvoorbeeld Air Miles.

spaarapp

Voordelen papieren spaarkaart

De nadelen van een digitaal systeem zijn eigenlijk meteen de voordelen van een papieren spaarkaart.

  • Niet iedereen vindt het prettig dat er allerlei data wordt vastgelegd over zijn of haar koopgedrag. Bij een papieren spaarkaart heb je dit probleem niet.
  • Als je digitaal informatie van je klanten vastlegt, moet je voldoen aan allerlei regels. Zo treedt op 25 mei de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking. Een Europese wet die de persoonsgegevens van Europeanen moet beschermen. Ook dit probleem heb je niet bij een papieren spaarkaart.

Papieren spaarkaarten kom je nog veel tegen bij lokale bedrijven en supermarkten. Supermarkten houden vaak kortdurende acties, waarbij je in een afgebakende periode een bepaalde hoeveelheid spaarzegels moet verzamelen om voor een product, dienst of korting in aanmerking te komen. Voor dat soort acties zijn papieren spaarkaarten vaak goedkoper dan wel makkelijker.

Cadeautje in plaats van spaarzegels

Je hebt ook spaaracties waarbij je een klein cadeautje krijgt. Dit soort acties zijn vaak gericht op kinderen, omdat zij een belangrijke doelgroep zijn. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 81 procent van de ouders hun kinderen een stem geven als het gaat om spaaracties. Daarnaast zijn kinderen de consumenten van de toekomst. Spaaracties waar je een kleinigheidje krijgt kunnen erg succesvol zijn. Zo leverde de moestuintjes van Albert Heijn bedrijf in 2016 een extra omzet van 700 miljoen op, aldus RTL Z. Ook de Flippo’s van Smiths Food Group waren een enorm succes. Aangezien meer omzet de belangrijkste reden is om een spaaractie te houden, is het belangrijk om goed na te denken wat voor middel je gaat inzetten.

 

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply