Image default
Ondernemen

Stadium van greenwashing voorbij, duurzaam ondernemen is noodzakelijk!

Dat duurzaamheid de laatste jaren flink gegroeid is als thema, moge iedereen inmiddels wel duidelijk zijn. Dat heeft ook gevolgen voor ondernemers. Waar er eerst nog aan greenwashing, het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan men daadwerkelijk is, gedaan kon worden om de schone schijn op te houden, zijn we nu in een fase aangekomen waarin duurzaam ondernemen noodzakelijk is geworden. In dit geval richten we ons op bedrijven die fysieke producten aan de man brengen.

Ticket to the game

Duurzaamheid is volop in de hoofden en harten van de consument gekropen de afgelopen jaren. We zien hoe mensen merken zoals Tony’s Chocolonely, Yumeko en Patagonia omarmen en andere links laten liggen. Dat is slechte een voorbeeld waaruit blijkt dat duurzaam ondernemen anno 2022-2023 geen optie meer is, maar een vereiste is geworden. Je zou het een ticket to the game kunnen noemen. Daarom is het cruciaal om te beginnen aan een heldere duurzaamheidsstrategie met resultaten die meetbaar zijn en vorderingen biedt waarover je kunt rapporteren als bedrijf of organisatie. Op die manier lukt het als je het goed aanpakt ook om niet aan klanten, maar ook je eigen medewerkers aan je te binden.

Werkomstandigheden

Verschillende facetten kun je aanpakken om duurzamer te gaan ondernemen, maar geen van allen zal echt tot een goed imago leiden als de werkomstandigheden van arbeiders die onderdeel uitmaken van de productieketen van je product of de noodzakelijke dienstverlening verrichten niet goed zijn. Anno 2022 komen dit soort misstanden vroeg of laat naar boven en een flinke deuk in het imago van je bedrijf of organisatie schoppen. Loop deze productieketen dus grondig na om te achterhalen onder welke omstandigheden mensen moeten werken.

Minder en ander verpakkingsmateriaal

Pak jij producten in voor transport naar klanten? De CO2-voetafdruk daarvan is behoorlijk groot. Natuurlijk wil je de kans op schade tijdens vervoer minimaliseren, maar je moet er ook rekening mee houden dat de verpakking maar één keer gebruikt wordt. Inpakmachines kunnen je helpen om dozen op maat te maken, zodat je minder lucht vervoert en pakketjes kleiner kunne worden. Zo kan er ook meer tegelijkertijd vervoerd wordt. Ook zadel je je klant niet op met onnodig veel verpakkingsmateriaal. Uiteraard is het ook van belang om in te zetten op verpakkingsmateriaal dat duurzaam is. Geen schuim en plastic meer dus en gerecyclede materialen gebruiken.

Transport

Ook in het transport dat nodig is voor jouw bedrijfsvoering kun je kijken naar duurzame alternatieven. Is het mogelijk om van elektrisch vervoer gebruik te maken in plaats van vervuilend vervoer? Kun je eventueel bezorgingen doen met een fietskoerier? Kun je een netwerk van afhaalpunten opzetten? Investeren in verduurzaming van dit soort logistieke processen kan van grote waarde zijn.

Duurzaamheid van je assortiment

Ook je eigen assortiment kun je onder de loep nemen. Zijn er duurzamere alternatieven die je zou kunnen produceren of verkopen? Wat is de levensduur van de producten? Het is niet erg duurzaam om producten te verkopen die van lage kwaliteit zijn en snel in de prullenbak verdwijnen. Kijk ook eens naar hoe vaak bepaalde producten retour komen. Ook dat is niet duurzaam, dus misschien kun je ze beter uit je assortiment verwijderen. Kun je producten die van ver moeten komen vervangen door lokaal geproduceerde producten? Dan verklein je ook je CO2-voetafdruk door minder vervuilend transport nodig te hebben.

Bedrijfspand verduurzamen

Ook je eigen bedrijfspand moet je onder de loep nemen. De kans is groot dat je er veel energie verbruikt. Investeer in het opwekken van je eigen stroom door het dak van je bedrijfspand vol te leggen met zonnepanelen. Zorg dat je bedrijfspand zo goed mogelijk geïsoleerd wordt, zodat je niet onnodig hoeft te stoken in de koude maanden van het jaar of onnodig hard moet koelen gedurende de warme maanden van het jaar. Dit zijn investeringen die je zelfs over de langere termijn een kostenbesparing gaan opleveren die waarschijnlijk zeer de moeite waard is. Misschien kun je hier zelfs een voortrekkersrol in pakken en andere bedrijven in de nabije omgeving stimuleren om dezelfde beweging te maken.

Als je nu je schouders ophaalt en denkt: het zal mijn tijd wel duren, dan onderschat je in welke groeiende mate er belang gehecht wordt aan duurzaamheid en de voorbeeldrol die bedrijven daarin zouden moeten spelen. Verlies je ticket to the game niet door achter de feiten aan te lopen. En verduurzaming zit overigens ook in de kleinere gebaren.

Related posts

Het probleem van een krimpregio

Mathijs

VOF oprichten: Wat moet je weten?

Mathijs

6 redenen om nooit meer terug in loondienst te gaan

Dion

Leave a Comment