Je hebt bedacht dat je ondernemer wilt worden, wellicht omdat
het ondernemen in je bloed zit of misschien omdat je moeite hebt om voet aan de
grond te krijgen op de arbeidsmarkt. Wat nu? Om je bedrijf te starten moet je
een aantal stappen doorlopen. Wij zetten een stappenplan op weg naar je eigen
bedrijf voor je op een rijtje.

Stap 1: Alles begint met een goed idee

Je weet dat je jouw eigen bedrijf wil starten, maar wat wil
je precies gaan doen? Een goed en concreet idee is het fundament voor een
succesvolle onderneming. Vraag anderen om advies in deze situatie, want een
ander paar ogen kan inzichten geven die in jou opgekomen waren. Zorg dat je
duidelijk voor eigen hebt wat je gaat doen en hoe je het gaat aanvliegen om er
een succes van te maken.

Stap 2: Schrijf een ondernemingsplan

Je weet nu als het goed is concreet wat wilt gaan. Dit kun je nu op papier gaan uitwerken in de vorm van een ondernemingsplan, ook wel bedrijfsplan genoemd. Je kunt hiervoor voorbeelden vinden op het internet. Je zult zien dat dit je handvaten biedt om na te denken over wat er allemaal komt kijken bij het starten van jouw bedrijf. Daarnaast is een goed ondernemingsplan ook de basis voor een eventuele lening die in je nodig zou kun hebben om je bedrijf van de grond te krijgen.

Stap 3: Kies een rechtsvorm

Een onderneming moet een rechtsvorm hebben. Bij de keuze
hiervoor komen verschillende factoren kijken, zoals kosten, maar ook fiscale en
juridische gevolgen
en of je al dan niet samen met iemand anders de onderneming start. Het is
belangrijk om je hier goed in te verdiepen voordat je een keuze maakt. Je kunt
kiezen uit rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid (eenmanszaak, vof, CV,
maatschap) en rechtsvormen met rechtspersoonlijkheid (BV, NV, coöperatie,
vereniging, stichting).

Stap 4: Werkplek bepalen

Waar ga je je bedrijf houden? Wanneer je een vertaalbureau start, kunt je prima van huis uit werken. Start je een winkel, dan moet je een pand zoeken. Misschien wíl je graag buitenshuis werken en zoek je het liefst ergens bedrijfsruimte. Een onderkomen voor je onderneming vinden is een belangrijke stap op weg naar de realisatie van je bedrijf. Denk vooruit, want je moet er een tijdje tegenaan kunnen met je bedrijfsruimte. Houdt rekening met het bestemmingsplan van de locatie die jij op het oog hebt.

Stap 5: Kamer van Koophandel en btw-nummer

Je onderneming is geen onderneming als je niet bij de Kamer
van Koophandel (KvK) langs geweest bent om je in te schrijven. Zoek de dichtstbijzijnde
KvK-locatie op en maak een afspraak. Je moet persoonlijk langskomen met een
geldig identiteitsbewijs. Pas dan kun je ingeschreven worden als ondernemer in
het handelsregister. Je krijgt dan ook een btw-nummer, waarmee je je belastingzaken
kunt gaan regelen. Schrijf je een eenmanszaak in, dan kun je meteen je btw-identificatienummer
meenemen. In het geval van VOF’s en CV’s krijg je deze één week na inschrijving
bij de KvK door de Belastingdienst toegezonden.

Stap 6: Verzekeringen afsluiten

Leuk is anders, maar ook als ondernemer kun je verzekeringen
nodig hebben. Persoonlijke verzekeren dekken niet voor je bedrijf. Denk aan
verzekeringen die inkomen veilig stellen, zoals voor ziekte en
arbeidsongeschiktheid, inkomstenderving en een regeling voor je pensioen. Maar
ook je bedrijfseigendommen kun je verzekeren middels een inboedelverzekering,
transportverzekering, diefstalverzekering en glasschadeverzekering. Daarnaast
zijn een aansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandsverzekering ook
geen overbodige luxe.

Stap 7: Financiering

Afhankelijk van wat voor onderneming je start en of je zelf
wat in te leggen hebt, moet je eventueel ook op zoek naar aanvullende
financiering. Met andere woorden: een lening ofwel krediet. Hiervoor kun je
terecht bij banken, financieringsmaatschappijen of particuliere investeerders.
Een goed bedrijfsplan is hierbij van belang.

Stap 8: Personeel

Heb jij voor jouw bedrijfsvoering direct personeel nodig?
Dan moet je eerste mensen vinden om voor je te komen werken. Neem je mensen in
dienst, dan moet je ze aanmelden bij uitvoeringsinstellingen. Daar horen
verplichtingen bij, zoals de inhoudingsplicht voor sociale verzekeringen. Ook moet
je per werknemer jaarlijks opgeven welke bedragen er zijn ingehouden en
uitbetaald aan de Belastingdienst. Houdt er rekening mee dat de
Arbeidsinspectie bij je kan langskomen om te kijken of je je aan de regels
houdt.

Stap 9: Administratie

Denk goed na over hoe je je bedrijfsadministratie gaat bijhouden,
want je bent bij wet verplicht om een deugdelijke administratie bij te houden.
Deze moet je dan ook nog eens zeven jaar bewaren. Je houdt bij hoeveel btw je
aan de Belastingdienst moet afdragen. De facturen die je uitschrijft en betaalt
moet je bijhouden, evenals je uitgaven en ontvangsten en – wellicht het
lastigste – het  privégebruik van
goederen en diensten die je ook voor je bedrijf gebruikt. Je kunt zelf je administratie
bijhouden, boekhoudsoftware aanschaffen of een boekhouder inschakelen.

Share.

About Author

mm

Ik ben Dion, woonachtig in Nijmegen, gelukkig getrouwd en van beroep journalist, tekstschrijver, blogger, videoredacteur/editor en websitebeheerder. Ik ben zzp'er onder de naam ContentClan en werk als politiek verslaggever voor RN7. In mijn vrije tijd maak ik muziek.

Leave A Reply