Image default
Personeel

Thuiswerken: kun je je medewerkers vertrouwen?

Hoewel thuiswerken de laatste jaren al steeds vaker gebeurde, zitten we momenteel in een situatie met elkaar dat thuiswerken sterk aangeraden wordt. Het gevolg is dat veel werkgevers met lege kantoren zitten en het directe contact met en de controle van hun medewerkers kwijt zijn. Niet alleen vergt thuiswerken een hele andere modus operandi, maar het nodigt ook uit tot misbruik maken van de situatie. Wie kan er immers zien of jij als medewerker aan het werk bent of niet? Kortom: kun je jouw medewerkers die werken vanuit huis er wel in vertrouwen dat ze hun betaalde werktijd ook daadwerkelijk aan het werk besteden?

Goed werkgeverschap

Of je je medewerkers kunt vertrouwen is de vraag. Dat je je medewerkers móet vertrouwen niet, want dat is onderdeel van goed werkgeverschap. Een wantrouwende baas is geen prettige werkgever en jaagt alleen maar personeel weg. Ook is het belangrijk van het goede in de mens uit te gaan. Natuurlijk kun je altijd wel te maken krijgen met ongemotiveerde dwarsliggers, en er is niets mis mee om die mensen specifiek in de gaten te houden. Maar medewerkers waarvan je gewend bent dat ze hun werk naar behoren doen, zullen doorgaans in een thuiswerksituatie ook het plichtsbesef hebben om te werken voor hun geld in plaats van achterover te gaan zitten omdat toch niemand ze kan zien.

Inklokken

Dat gezegd hebbende, mis je natuurlijk wel de mogelijkheid om mensen te laten inklokken als mensen niet naar het bedrijf toe hoeven te komen. Hoe kun je dat dan ondervangen, zodat je zeker weet dat iedereen op tijd begint aan zijn of haar werkdag wanneer ze vanuit huis werken? Dat kan bijvoorbeeld door iedere ochtend een kort vergadermoment of een korte briefing in te plannen op de starttijd van de werkdag. Zo kun je de hoofden tellen en constateren of iedereen die virtueel aanwezig zou moeten zijn dat ook daadwerkelijk is. Het is een stok achter de deur die verhuld kan worden in een functioneel jasje door er ook een (enigszins) inhoudelijke werkbespreking van te maken. Men kan dan met elkaar delen hoe de zaken ervoor staan en wat de prioriteiten van de nieuwe werkdag zouden moeten zijn. Zo zorg je er ook nog eens voor dat collega’s het contact met elkaar blijven houden.

Productie

Na die virtuele meeting in de ochtend weet je dus wie er op tijd achter zijn of haar computer zat. Daarna ben je aangewezen op werkresultaten om te zien of een medewerker die thuis aan het werk zou moeten zijn dat ook daadwerkelijk aan het doen is. Dit is iets wat je kunt proberen in de gaten te houden: hoe zit het met de productiviteit van je medewerker(s)? Is die op een normaal of redelijk niveau met de beperking van het op afstand werken in acht genomen, of blijft het opvallend stil? Je mag medewerkers redelijkerwijs afrekenen op resultaten en als die er onvoldoende zijn, is dat zeker een goede reden om eens een gesprekje aan te knopen en eventueel zelfs een waarschuwing uit de delen.

Steekproef

Heb je twijfels over hoe een medewerker zijn of haar werkdag besteedt? Voer dan eens een steekproef uit. Bel hem of haar bijvoorbeeld eens op via een videobelgesprek met een vraag over op te leveren werk en kijk waar je medewerker zich op dat moment bevindt. Is videobellen geen optie, dan kan gewoon bellen nog steeds. Observeer in dat geval de achtergrondgeluiden. Kun je horen dat je medewerker buiten of in een publieke ruimte is op een tijd die niet logisch of acceptabel is als lunchtijd? Dat heb je hem of haar waarschijnlijk op heterdaad betrapt. Neemt je medewerker niet op tijdens werktijd? Dan heeft hij of zij wat uit te leggen, want je moet uiteraard bereikbaar zijn voor je werkgever onder werktijd.

Al deze voorstellen getuigen natuurlijk niet van veel vertrouwen in de inzet van je medewerker. Ze zijn dan ook vooral bedoeld om medewerkers over wiens inzet je niet tevreden bent te controleren. Dat kunnen mensen zijn van wie je al geen hoge pet op had als werkgever, of mensen die opvallend weinig produceren tijdens het thuiswerken. Vertrouwen geven aan je medewerkers is natuurlijk belangrijk en goed, maar uiteindelijk staat de bedrijfsvoering voorop.

Related posts

Werk loslaten op vakantie

Dagmar

5 manieren om medewerkers tevreden houden

Dion

De gemiddelde uurlonen in de horeca

Mathijs

Leave a Comment