Als (startende) ondernemer ben je niet altijd in de gelegenheid om een grote kantoorruimte te huren. Veel bedrijven beginnen dan ook klein, gewoon bij de ondernemer thuis. Maar welke invloed heeft het feit dat je thuis werkt op je effectiviteit? En hoe kun je je werkruimte zo optimaal mogelijk indelen? Wij geven vijf tips waarmee je verzekerd bent van een rustige, fijne werkplek waar je bedrijf goed kan groeien en waar jij gezond blijft.

Inrichting
Gemeenschappelijke ruimtes, zoals woonkamer of keuken, worden sterk afgeraden als werkplek omdat je snel wordt afgeleid (even de krant halen, koffiezetten etc.). Daarom is het van belang dat jij een eigen, afgescheiden werkruimte hebt waar je je creativiteit kwijt kan in je werk. Omdat inrichting van groot belang is voor de sfeer, de efficiëntie en het plezier waarmee je in de ruimte werkt, kan het inschakelen van een binnenhuisarchitect helpen. Hij / zij weet hoe een kantoorruimte het beste in je naar boven haalt en je het meeste stimuleert om aan de slag te gaan.

 

Thuiswerkplek inrichten

Ergonomie
Is de architect vertrokken en de ruimte klaar voor gebruik, dan hoef je alleen nog maar wat kleine dingen zelf te regelen. Er zijn een aantal praktische vragen die je moet beantwoorden. Neem bijvoorbeeld de computer waarmee je werkt. Staat het beeldscherm op de goede hoogte? Is de muis ergonomisch gevormd om RSI te voorkomen? Hoe zit het met het toetsenbord? En is je bureaustoel wel goed gevormd voor jouw lichaam? Veel thuiswerkers krijgen last van RSI, dus moet er goed op dergelijke zaken gelet worden.

Planten en licht
Onderzoek heeft uitgewezen dat natuurlijk licht (zonlicht) in de werkruimte het werk positief beïnvloedt. Ook planten hebben een stimulerende werking, omdat ze de natuur bij je binnen brengen. Daarnaast zorgen planten ook voor wat extra zuurstof, wat tijdens een lange werkdag zeer gewenst is! Zorg dus bij voorkeur dat er genoeg lichtinval is, of dat je anders goede verlichting hebt die zonlicht kan imiteren. Heb je een vrouw of vriendin, dan komt het ook met de plantjes wel in orde.

Scheiding tussen werk en privé
Waar veel mensen tegenaan lopen is de scheiding tussen werk en privé. Ondernemers die thuis werken hebben vaak de neiging om te zeggen ‘nog even iets afmaken’ of ‘nog even die klant bellen’. Voor je het weet ben je de hele avond aan het werk geweest. Daarom is het van belang dat de werkruimte goed af te sluiten is, bij voorkeur met een sleutel. Als je dan naar buiten stapt om te gaan eten en je doet de deur op slot, is de kans groter dat je keurig wacht tot de volgende dag voordat je weer begint.

Kleuren en decoraties
Alles is tot in de puntjes geregeld… en toch mis je nog iets. De ruimte mag dan ‘klaar’ zijn, er zijn toch nog wat zaken die je alleen zelf kunt doen om het helemaal ‘af’ te maken. Het is jouw kantoor, dus in dit geval mag je zelf de kleuren en decoraties bepalen. Kies je voor een grote kalender met auto’s, dan is er niemand die daarover mag klagen. Leef je dus uit in stoere decoraties, waardoor je je helemaal thuis voelt in je eigen werkruimte.

Ben je voorzien van een kantoor met volledige inrichting, dan ben je klaar om aan de slag te gaan. De ergonomische meubels voorkomen RSI-klachten, de stevige deur geeft de scheiding aan tussen werk en privé. Nog een lekker bakje koffie erbij en je kunt direct aan het werk als succesvol thuiswerkende ondernemer…

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply