Nederland kent inmiddels meer dan een miljoen zelfstandige ondernemers zonder personeel. Van deze zzp’ers zijn er velen die ondernemen vanuit huis. Het is een voordelige manier om te starten, maar er zijn wel nadelen. In dit artikel geven we enkele tips om hier goed mee om te gaan.
Ondernemen vanuit huis
Zeker een parttime ondernemer zal moeite hebben om een bedrijfsruimte te betalen. Afhankelijk van je werk, ligt de keuze om te ondernemen vanuit huis, voor de hand. Maar ook fulltime ondernemers kunnen vanuit huis hun bedrijf runnen. In deze situatie is je huisadres tevens je zakelijke adres. Dit heeft consequenties voor de manier van handelen. Je privé leven en werk komen steeds met elkaar in aanraking. Lees daarom de onderstaande tips eens goed door.
Tip 1: Maak keuzes
Als je in dezelfde omgeving werkt en leeft, moet je keuzes maken. Ben je tijdens werktijd beschikbaar voor je familie? Ga je klanten en leveranciers uitnodigen in je privé omgeving? Als je buiten werktijd een idee hebt, ga je dan meteen aan het werk? Lever je een fysiek product, heb je dan voldoende ruimte thuis? En heb je voldoende middelen om je producten te handelen? Voor iedere ondernemer gelden andere keuzes. Belangrijk is dat je kiest, en dat je omgeving die keuzes weet. Als je het op je af laat komen, is de kans groot dat er vervelende situaties ontstaan.
Tip 2: Zorg voor een aparte ruimte
Ondernemen vanuit huis kun je eigenlijk alleen maar doen als je een aparte ruimte hebt. Een eigen kantoor waarin je je kan afsluiten van invloeden uit je privé leven. Niet alleen partners, kinderen of huisdieren kunnen je aandacht vragen. Maar ook objecten kunnen voor afleiding zorgen. Daarnaast is het eenvoudiger om je werk en persoonlijke leven te scheiden wanneer je een aparte werkruimte hebt.
Tip 3: Balans tussen werk en privé bewaken
Die scheiding is misschien wel het belangrijkste probleem als je vanuit huis werkt. Je kunt zelf nog zo flexibel zijn, maar je zult duidelijke grenzen moeten hebben. De beste methode is om werktijden in te stellen. Houd je hieraan zodat je omgeving weet wanneer je wel en niet beschikbaar bent. Dit geldt zowel voor je familie en vrienden, als voor je werkrelaties.
Tip 4: Wees representatief
Als ondernemer wil je professioneel overkomen. Het is daarom belangrijk dat je zelf en je werkomgeving representatief zijn. Uiteraard zijn er beroepen waarbij niemand jou en je omgeving zien. Maar zakelijk is er al snel een reden om mensen te ontvangen. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat mensen via Google Maps je huis kunnen bekijken.
Tip 5: Afspreken buiten de deur
Je kunt een prachtige praktijkruimte of kantoor naast je huis hebben. Maar als je bijvoorbeeld op de zolder van een tussenwoning werkt, is dat eigenlijk niet representatief. Moet je klanten of leveranciers ontvangen, spreek dan buiten de deur af. Er zijn genoeg gelegenheden waar je rustig kunt vergaderen. Bekend voorbeeld is de Van der Valk keten. De restaurants lenen zich goed voor zakelijke afspraken. Uiteraard zijn er veel meer aanbieders die in deze behoefte voldoen.
Tip 6: Kosten privé en zakelijk verdelen
Ondernemen vanuit huis betekent ook zakelijk gebruik van privé middelen. Je kunt hierbij denken aan opslagruimte in je schuur. Maar ook internet en telefoonkosten. Overleg met je boekhouder welke kosten je zakelijk kunt gaan betalen. Je mag overigens huur vragen voor zakelijk gebruik van privé huisvesting. Echter is er een grens aan gesteld. De maximale huur die je privé uit je bedrijf ontvangt, mag jaarlijks maximaal 4% van de zakelijke waarde bedragen.
Tip 7: Eisen aan werkomgeving
Wanneer je vanachter je computer je diensten/producten levert, zijn er niet veel eisen. Zorg voor jezelf door ergonomisch meubilair aan te schaffen. Maak je eigen producten aan huis, of sla je producten op in privé ruimte? Zorg dan dat je de wet- en regelgeving kent. Denk aan gevaarlijke stoffen of werkomstandigheden zoals geluid, stof en lichtoverlast.
Ondernemen vanuit huis is een kleine en vaak goedkopere stap om te starten. Maar dan moet je het wel goed aanpakken. Zorg voor scheiding tussen werk en privé. Denk aan de representativiteit van je onderneming. En ken de regels rondom werkomgevingen.