Je producten kunnen nog zo’n hoge kwaliteit hebben, als de levertijd niet snel genoeg is, kiezen klanten alsnog voor de concurrent. Tegenwoordig geldt de norm: ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Sommige bedrijven leveren zelfs dezelfde dag nog. Een snelle levering kan een hele uitdaging zijn. Vaak ben je afhankelijk van de levertijd van de bezorgdienst en soms zijn producten niet direct op voorraad. Dat is zonde, want klanten kunnen er dan voor kiezen om bij de concurrent te bestellen. Om te voorkomen dat je klanten verliest op basis van de levertijd, vind je hier een aantal tips om de levertijd van je producten te versnellen.
Inzicht in bezorgtijden
Om de levertijd van producten te versnellen, is het allereerst belangrijk om inzicht te krijgen in de huidige bezorgtijden. Hierbij kunnen voertuigvolgsystemen goed van pas komen. Dit is met name interessant als je de bezorging in eigen beheer hebt. Een voertuigvolgsysteem volgt het voertuig en biedt realtime inzicht in de locatie van het voertuig. Hierdoor kun je dus inzien waar een voertuig zich bevindt en kun je sneller reageren op levertijden door het voertuig met de snelste aankomsttijd naar de klant te sturen. Met een voertuigvolgsysteem kun je ook de eerdere levertijden inzien en bepalen welke route of bestuurder het meest efficiënt is. Ook kun je transparanter naar de klant communiceren over de levertijd en de verwachte aankomsttijd. Met een voertuigvolgsysteem bespaar je dus tijd en kosten.
Producten op voorraad
Om je levertijd te versnellen, is het belangrijk dat je producten altijd op voorraad zijn. Wanneer een product niet op voorraad is, kiest een klant waarschijnlijk alsnog voor de concurrent. Simpelweg omdat zij het product wel snel kunnen leveren. Het kan ook zijn dat de klant het product wel besteld, maar uiteindelijk de bestelling annuleert omdat het te lang duurt. Indien een product niet op voorraad is, moet je een klant teleurstellen en dat is niet wat je wil. De kans dat de klant een volgende keer weer terugkomt, is dan erg klein.
Om ervoor te zorgen dat de producten altijd op voorraad zijn, kun je bijvoorbeeld een notificatie instellen wanneer de voorraad dreigt op te raken. Kleinere bedrijven kunnen dagelijks handmatig de voorraad controleren. Zo weet je zeker dat je altijd een minimum aantal van een bepaald product op voorraad hebt.
Kies een betrouwbare bezorgdienst
Wanneer je de bezorging niet in eigen beheer hebt, is het belangrijk om te kiezen voor een betrouwbare bezorgdienst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan PostNL, DHL of GLS. Bij het kiezen van een betrouwbare bezorgdienst zijn een aantal factoren van belang. Allereerst speelt de levertijd een belangrijke rol. Een snelle levertijd is namelijk het belangrijkste voor de klant. Sommige bezorgdiensten leveren de dag erna, maar sommige doen er iets langer over. Toch spelen transparantie en een accurate verwachte aankomsttijd ook een belangrijke rol in verwachtingsmanagement bij de klant. Met een accurate track en trace code is de klant niet direct ontevreden over een iets minder snelle levertijd, omdat de klant precies weet waar hij of zij aan toe is. Verwachtingsmanagement is dus minstens zo belangrijk als een snelle levertijd.