Image default
Personeel Tips

Tips om verzuim efficiënt te managen

Verzuim is helaas een groeiend fenomeen binnen bedrijven. Dat het belangrijk is om werkonderbrekingen zoveel als mogelijk te voorkomen, hoeft geen betoog. We geven enkele tips om werkonderbrekingen en (langdurig) ziekteverzuim te voorkomen.

Wat is ziekteverzuim?

Ziekteverzuim wordt gedefinieerd als de verhouding tussen het aantal dagen verzuim en het aantal theoretisch gewerkte dagen, dus spreken we van verzuimpercentage. De stijging van het ziekteverzuim is een groeiend probleem dat steeds meer bedrijven treft, ongeacht branche of personeelsbestand. Dit heeft desastreuze gevolgen voor de onderneming, al was het maar voor de stijging van de dagvergoedingen. We geven je een aantal tips voor een effectief verzuimmanagement.

1. Analyse van verzuim en oorzaken

De eerste tip om werkverzuim te voorkomen en een goed verzuimmanagement op te zetten, is om de oorzaken ervan te analyseren en prioritaire acties te identificeren. Mogelijke redenen voor verzuim zijn:

  • Verzuim vanwege een gewone ziekte;
  • Beroepsziekten;
  • Ongerechtvaardigd afwezigheid;
  • Arbeidsongevallen.

2. Een diagnose stellen

Een diagnose stellen

De tweede stap bij verzuimmanagement is het stellen van een diagnose op basis van de uitgevoerde data-analyse. De context van elk bedrijf is anders dan het ziekteverzuim. Elke structuur is immers vrij om extra “vakanties” toe te kennen, buiten de wettelijke bepalingen om.
Het voorkomen van verzuim moet alle onderdelen van het bedrijf betreffen, van management tot lagere vestigingen en natuurlijk alle medewerkers. Al deze actoren moeten zich bewust zijn van de uitdagingen van het actieplan om de doeltreffendheid ervan te verzekeren.

3. Verbetering van de kwaliteit van leven op het werk

De kwaliteit van leven op het werk is een essentieel onderdeel van een goede verzuimmanagement. Tegenwoordig zijn kantoren namelijk niet langer alleen werkplekken, maar ook leefplekken voor werknemers die moeten gebruik maken van ruimtes die hen in staat kunnen stellen te groeien.

Co-werkruimte, ontspannings- en speelkamer, privéruimte. Het is niet langer alleen een kwestie van een tafelvoetbal in de hoek van een kamer plaatsen om uit te nodigen tot ontspanning, maar om de hele indeling van de gebouwen te heroverwegen en beter tegemoet te komen aan de behoeften en het welzijn van de werknemers.

4. Opleiding van managers behoort ook tot verzuimmanagement

Verzuimmanagement is een van de essentiële elementen in de strijd tegen afwezigheid, vandaar de noodzaak om managers op te leiden. Verzuim is immers niet langer alleen een zorg van de afdeling Human Resources alleen, maar een probleem van milieu, management en zelfs structuur.

Leidinggevenden moeten als eerste contact van medewerkers centraal staan bij het opzetten en uitvoeren van een goede verzuimmanagement. Managers moeten de oorzaken en gevolgen begrijpen om deze situaties te kunnen beheersen en blijvende oplossingen te bieden die passen bij de realiteit die werknemers ervaren. 

5. Preventie: essentieel bij verzuimmanagement

Bij verzuimmanagement is het noodzakelijk om een ​​intern preventieprogramma in het bedrijf op te zetten. Er zijn drie stappen die het bedrijf kan nemen om dit te doen.

  • Informatie en bewustwording – door het aanbieden van informatiemedia aangepast aan uw;
  • Uitwisseling – conferenties, workshops, forums, screeningsdagen;
  • Ondersteun medewerkers met het aanbieden van online tools, coaching of workshops.

Verzuimmanagement houdt ook in dat medewerkers bewust worden gemaakt van onderwerpen als welzijn, slaap, hart- en vaatziekten, verslavingen, etc. Al deze elementen kunnen psychosociale risicofactoren zijn die van invloed zijn op het verzuimpercentage van het bedrijf.

Related posts

Werkstress verminderen: 37 tips

Danny

Zakelijke Sim Only abonnementen, hoe zit dat precies?

Danny

WhatsApp zakelijk inzetten, enkele tips

Mathijs

Leave a Comment