Het beste wat een onderneming kan hebben zijn loyale klanten. Hoewel de concurrentie van je bedrijf moordend kan zijn, als er een gunfactor is, ben je succesvol. Maar hoe kun je deze loyaliteit creëren en onderhouden? Een loyaliteitsprogramma is dan de uitkomst. Wij noemen enkele tips zodat jij je klanten aan je kunt binden.
Weet wie je klanten zijn
Je kunt pas loyale klanten krijgen als je weet wie ze zijn. Daarmee bedoelen we niet alleen dat je weet wie er werken en wat voor producten ze leveren. Toon interesse in wat de klant bezighoudt. Enkele voorbeelden zijn:
- Wanneer viert de onderneming van de klant een jubileum?
- Zijn er persoonlijke ontwikkelingen rondom je contactpersoon?
- Heeft de klant recent een grote opdracht binnengehaald?
- Is de klant negatief in het nieuws?
- Etc.
Pas jouw contact met de klant hier vervolgens op aan. Zeker als de klant negatief in het nieuws is, laat dan weten dat je achter ze blijft staan. Is er een contactpersoon getrouwd? Feliciteer hem persoonlijk. Dus niet alleen de directie maar de mensen waar je mee te maken hebt.
Laat klanten zien wie jij bent
Net zo belangrijk is dat klanten zien wie jij bent. Onderdeel van een goed loyaliteitsprogramma is dat klanten ook weten waarvoor jij het doet. Organiseer af en toe een relatiebijeenkomst waarbij je de klant de kans geeft om bij je binnen te kijken. Een open huis kan veel kosten. Maar loyale klanten met terugkerende orders leveren veel op. Zijn er ontwikkelingen rondom jouw onderneming, informeer de klant persoonlijk. Men hoort liever van jou dat hun contactpersoon gaat vertrekken, dan dat ze er zelf achter moeten komen.
Waardeer een terugkerende order
Klanten die loyaal zijn, komen terug voor vervolgorders. Dit is hét moment om je loyaliteitsprogramma te starten. Leg daarom goed vast welke klanten herhaaldelijk bij je bestellen. Dit kost allemaal wat energie maar als je het goed doet, gaat dit zich terugbetalen. Laat bij de tweede order van een klant al merken dat je waardeert dat ze nog een keer bestellen. Dit kan door dit simpelweg op de opdrachtbevestiging te zetten. Of bel de klant even op om te bedanken voor de vervolgorder.
Vraag naar de wensen van de klant
Als je inzichtelijk hebt wie je klanten zijn, dan ben je er nog niet. Je wilt weten wat de verwachtingen van de klant zijn. Informeer daar naar. Het is altijd goed om een klant te bellen of te bezoeken om te vragen of er iets is wat je voor ze kunt doen. Wellicht heeft de klant suggesties over wat jij kunt verbeteren. Doe hier vervolgens wat mee dan voelt de klant zich gehoord. Dit bevordert de loyaliteit.
Maak je loyaliteitsprogramma
Op basis van al deze gegevens kun je een loyaliteitsprogramma opstellen. Omdat je van iedere terugkerende klant weet wat zij belangrijk vinden, kun je de klant persoonlijk bedanken voor iedere volgende order. Korting op een vervolgorder is een veelgehoorde manier. Klanten geven dit vaak zelf ook aan. Maar een persoonlijk gebaar aan je contactpersoon geeft meer loyaliteit. Zeker als je klant een groter bedrijf is. De inkoper heeft persoonlijk weinig gewin aan een korting op een inkooporder. Hij hoeft het uiteindelijk zelf niet te betalen. Maar een kaartje en cadeautje op zijn verjaardag geven hem een beter gevoel. Laat je inspireren door bedrijven zoals Maxilia. Zij kunnen niet alleen gepersonaliseerde cadeaus leveren. Ze helpen je ook om een programma op te zetten.
Loyale klanten leveren een onderneming veel op. Wees er daarom mee bezig. Hoewel het tijd en geld kost, is het een goede investering in je onderneming. Naast het feit dat een loyaliteitsprogramma herhaalorders oplevert, wordt er positief over jouw bedrijf gepraat.