Valkuilen voor organisaties die een intern sociaal platform (willen) hebben

Hoe voorkom je dat een intern sociaal platform na een enthousiaste start een stille dood sterft? En hoe krijg je iedereen mee? Terechte vragen waar veel organisaties die een intern sociaal platform (willen) hebben mee worstelen. “Wat je plant wil je ook tot bloei laten komen, maar de weg naar een succesvol platform wordt vaak onderschat”, vertelt social business pionier Wim de Gier. De Gier – in 2010 verantwoordelijk voor de wereldwijde implementatie en livegang van sociale tools binnen LeasePlan – deelt graag de inzichten die hij de afgelopen jaren heeft opgedaan als Global Project Manager bij LeasePlan. Weerstand, gebrek aan kennis en aansturing vormen in zijn ogen de  grootste valkuilen: “ Zonder de juiste zorg, aandacht en onderhoud zal een intern sociaal platform nooit zijn volledige potentieel bereiken.”

Weerstand tegen verandering
Angst voor iets nieuws is begrijpelijk. Niet iedereen staat te springen om de laatste technische snufjes. Cultuurverschillen spelen hierin een rol: “Er wordt vaak gedacht dat Nederland voorloopt met dit soort zaken”, aldus De Gier, “maar bij LeasePlan Spanje is het adaptatieproces bijvoorbeeld veel sneller gegaan.” De Nederlandse mentaliteit ‘Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’, zorgt volgens de Global Project Manager dat mensen hier minder snel open staan voor een intern online platform. Ook generatieverschillen kunnen voor weerstand zorgen:  “Een jonge organisatie wil eerder aan de slag met nieuwe technieken. Zij zijn gewend aan technische ontwikkelingen en pakken het makkelijker op. Oudere generaties zien het als een modegril en voelen zich ‘gedwongen’ mee te gaan met de sociale beweging binnen hun vakgebeid.” Volgens De Gier wordt een intern sociaal platform door het management nog té vaak vergeleken met Facebook. De angst leeft dat er niet meer gewerkt gaat worden en dat iedereen de hele dag op het platform gaat zitten chatten.

Faciliteren in plaats van regisseren
Hoe zorg je dat mensen open staan voor de mogelijkheden van een intern sociaal platform? “Mijn passie is mensen met elkaar verbinden”, vertelt De Gier. “Ik wil met al mijn inspanningen – zowel privé als zakelijk – een positieve bijdrage leveren aan de wereld. Binnen mijn vakgebied streef ik naar een wereldwijde cultuur- en gedragsverandering waarbij open communicatie en transparantie centraal staan. Alle energie die je in een intern sociaal platform stopt, betaalt zich uit in vrijheid.” Een  platform is volgens de Global Project Manager slechts het middel om de verbinding tot stand te brengen: “Om mensen te bewegen en te overtuigen dien je zelf de interactie aan te gaan. Laat werknemers eerst via jou ervaren wat online delen en verbinden oplevert. Denk bijvoorbeeld aan minder reistijd en minder e-mails in je inbox. Geef het goede voorbeeld door zelf actief aan de slag te gaan, verzorg  interne trainingen en deel succesverhalen. Dan gaan mensen zien hoe het systeem ook voor hen kan gaan werken. Het gaat er om hoe je omgaat met de weerstand: stop met regisseren en begin te faciliteren.”

Gebrek aan of verlies van kennis binnen je organisatie
Een veelgehoord voordeel van een intern sociaal platform is dat je niet telkens het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Je bent op de hoogte van en kunt kennis putten uit projecten die lopen op andere afdelingen of die reeds zijn uitgevoerd. Maar wat als de IT-managers niet bijgeschoold worden en als gevolg daarvan geen technische updates van het platform doorvoeren? Of als de drijvers achter het interne platform – de sociale ambassadeurs – een andere baan krijgen? De Gier heeft beide zaken zien gebeuren: “Door het gebrek aan of verlies van kennis moet je dan dus toch weer helemaal opnieuw het wiel uitvinden: eeuwig zonde! Zorg dus altijd dat je IT-afdeling op orde is, en zet ambassadeurs blijvend in om draagkracht te creëren en het platform levend te houden. Als het aan de voorkant misloopt, werkt het aan de achterkant ook niet: succes komt niet vanzelf.”

Sturing en draagkracht vanuit de top van het bedrijf
Sociale ambassadeurs kunnen, aldus De Gier, een hoop werk verzetten en veel bereiken. “Maar als de top het interne sociale platform niet omarmt, dan is het na een hoopvol begin een kwestie van afwachten voordat de interne focus wordt verlegd naar andere zaken.” Zorgen dat je de Raad van Bestuur en de managementtop meekrijgt en actief laat zijn op het platform, is een uitdagende klus. “Hier spelen zowel weerstand door generatieverschillen en cultuurverschillen als een gebrek aan kennis een rol.” Op de werkvloer is het normaal om persoonlijke interesses delen met collega’s of  hulp bij werkzaamheden te vragen en aan kennisdeling te doen. De top voelt die behoefte aan sociale samenwerking minder, terwijl die vaak wel latent aanwezig is. “Ook hier is het devies om te onderzoeken waar die zakelijke behoeftes en persoonlijke interesses liggen. Door aansprekende voorbeelden te laten zien zal het management zich sneller openstellen voor de mogelijkheden. Verzorg trainingen, verstuur maandelijks rapportages en laat steevast de communicatie verlopen via het platform. Door op deze wijze te handelen creëer je draagkracht om je interne sociale platform tot een succes te maken!”

header-tse2015

Op dinsdag 16 juni 2015  is Wim de Gier (www.wimdegier.com) voorzitter op het congres The Social Enterprise in Maarssen. Wil je meer weten over hoe je je interne sociale platform tot een succes kunt maken? Meld je dan direct aan, of bezoek voor meer informatie de website van het congres The Social Enterprise. Toegang van het congres is gratis.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply