Waarschijnlijk ben je al wel bekend met TROS Radar. Het is een forum waar je als ondernemer veel meer van kunt leren dan je altijd had gedacht. Er zijn meerdere redenen aan te dragen waarom je dit soort populaire fora in de gaten moet houden. Er wordt namelijk veel gesproken en gediscussieerd door consumenten over ervaringen met bedrijven. Wat vindt de consument belangrijk? Waar kijkt men naar en wat kan je hier als ondernemer aan doen? De meningen van consumenten zijn belangrijk voor de reputatie van je bedrijf en daarom is het zo belangrijk dat je als bedrijf weet wat er over je wordt gezegd.
Het beeld van anderen
Een reputatie is eigenlijk het beeld dat iemand anders heeft van een bedrijf of persoon. Alles wat daarin een rol kan spelen moet meegewogen worden. Dus niet alleen dat wat jij als ondernemer uitdraagt, maar ook alle andere informatie die over jou beschikbaar kan zijn weegt daarin mee. Een forum zoals dat van TROS Radar is bij uitstek een plek waar veel informatie over bedrijven te vinden is. Dit is over het algemeen informatie die niet direct positief te noemen is. Vaak worden negatieve ervaringen aangehaald.
Negatief naar positief
Een groot voordeel is dat je als ondernemer ook iets met de informatie die op bijvoorbeeld dit forum wordt verspreid kunt doen. In de eerste plaats kan dit heel direct. Dit doe je bijvoorbeeld door zelf actief te worden en op consumenten te reageren. Wanneer iemand dan met een probleem zit laat je zien dat jij hiermee bezig bent. Dit zal ervoor zorgen dat jouw reputatie positief wordt beïnvloed, juist omdat je je de negatieve ervaringen van jouw klanten aantrekt. Dit kan sterk in jouw voordeel gaan spreken wanneer anderen naar jouw product of dienst op zoek gaan.
Specifiek en algemeen
Een andere belangrijke reden om als bedrijf de gebeurtenissen op het forum van TROS Radar te blijven volgen is omdat een specifieke kwestie veel kan doen voor het algemene beeld. Wanneer je, zoals hiervoor aangehaald, actief bent en helpt waar dat kan, dan zal dit niet alleen die specifieke klant beter over jou doen denken. Ook andere, potentiële, klanten krijgen dit te zien. Veel mensen baseren hun keuze tegenwoordig op reviews en ervaringen. Wanneer zij zien dat dit positief uitpakt voor jouw bedrijf, dan zet dit jou direct op voorsprong.
Zelf aan de slag
Uiteindelijk draait het niet om de informatie die je vindt, maar om wat je hier als ondernemer mee doet. De gehele insteek van reputatiemanagement is dat je er alles aan doet om een positief beeld van jezelf neer te zetten. Zeker online is dit erg belangrijk. Alles wat hier gebeurt blijft voor eeuwig bestaan. Je zal dus voortdurend je beste beentje voor moeten zetten. Een forum laten versloffen past dus niet in dit beeld. Je moet dit namelijk vooral zien als een kans om je naam verder op te bouwen. Zoals je dit ook met je social media en je website doet.