Van uitstel komt afstel. Door de juiste prioriteiten te stellen, weet je waar je graag aan werkt om te komen waar je zou willen staan. Dat doel voor ogen hebben is een must zodat uitstelgedrag niet meer overheerst. Heb jij regelmatig last van uitstelgedrag en wil je het eindelijk eens aanpakken? In dit artikelen delen we handige tips en tricks met jou, zodat je je kunt focussen op het doen in plaats van te blijven hangen in het ‘proberen op een dag’. Taken voor je uitschuiven kost zoveel meer energie! Die energie kan je beter investeren in de activiteit, maar ook je eigen ontwikkeling en persoonlijke groei. Doorzetten wordt beloond, doe je mee? 

De juiste prioriteiten op een rij

Door te weten welk doel je voor ogen hebt, kan je gerichter werken om het doel te kunnen bereiken. Maar wist je dat veel mensen helemaal geen helder doel hebben? Als je maar wat doet, hoe weet je dan dat je op een dag het punt bereikt wat je wil behalen? Daarom is het belangrijk om eerst goed na te denken over jouw doelen en prioriteiten. Waar wil je graag staan en wat is er nodig om daar te komen? Hoe kan je deze taak opknippen in kleinere stukjes waarmee je concreet aan de slag kunt gaan? Ontdek waar jouw prioriteiten liggen en ga ervoor!

Uitstelgedrag aanpakken

De oorzaak achterhalen is heel belangrijk wanneer je jouw uitstelgedrag gaat aanpakken. Want waarom stel je uit? Waardoor laat je je tegenhouden? Welk gevoel ervaar je wanneer je met een taak aan de slag gaat waarbij jouw uitstelgedrag om het hoekje komt kijken? Kan je een rode draad herkennen bij de activiteiten waarbij het vaker opspeelt? En wat doe je vervolgens met het uitstelgedrag? Allemaal vragen die je zullen helpen bij het aanpakken van dit probleem. Het is al ontzettend goed dat je jouw gedrag graag zou willen veranderen en dat je hiervoor open staat, daar mag je trots op zijn. Veel mensen weten dat ze regelmatig taken uitstellen en doen er vervolgens niks mee, maar daarin maak je nu al het verschil. Goed gedaan!

Hoe doorbreek je uitstelgedrag?

Wanneer je uitstelgedrag bij jezelf begint te herkennen, ben je al hartstikke goed bezig. Je bent je namelijk al bewust van dit gedrag, waardoor je het ook kunt aanwijzen. De volgende stap zit in het aanpakken van uitstelgedrag, door er anders mee om te gaan dan je tot nu toe deed. Of nog liever; het uitstelgedrag vóór te zijn. Wat past goed bij jou om uitstelgedrag voor te zijn? Wat kan je in de toekomst anders doen waardoor jij je beter voelt omtrent een taak of activiteit en je niet meer het gevoel krijgt te moeten uitstellen? Misschien kan jij anders naar de taak kijken door er minder zwaar een gewicht aan te hangen en er luchtiger mee omgaan. Misschien doe je wel waar je helemaal niet blij van wordt en is het uitstelgedrag een vluchtweg. Misschien laat je je snel afleiden door triggers uit jouw omgeving, waardoor je aan de slag kunt met het creëren van een fijne werkomgeving. Zo kan je jouw concentratie én kwaliteit verbeteren. Allemaal mogelijkheden om niet langer uit te stellen, maar vooral te doen zodat je kunt groeien in de richting die jij voor ogen hebt.

Extreem uitstelgedrag

Valt het je op dat je continu op je telefoon hangt, je eerst je hele inbox gaat doorspitten voordat je een bepaalde reportage uitwerkt, geen concentratie hebt om aan die presentatie te werken waardoor je het maar voor je uitschuift of dat je steeds een afspraak verzet? Extreem uitstelgedrag bij jezelf herkennen is confronterend, maar je kunt er gelukkig wel mee aan de slag zodat het in de toekomst minder heftig voor zal komen. Het gaat nu ten koste van jouw kwaliteit, werkhouding en betrokkenheid bij projecten en/of collega’s. Zonde, want je bent vast erg goed in jouw werk wanneer je doet waar je blij van wordt en energie van krijgt!

Handige en praktische tips om het af te leren

Uitstelgedrag kunnen we voorkomen door taken bijvoorbeeld in kleinere stukjes te knippen. Zo kijk je er niet als een berg tegenop en kan je steeds voldoening halen uit het behalen van kleinere stappen. Je komt vooruit én bereikt het doel! Ook is het aan te raden om triggers zoals nieuwe berichten in de inbox of meldingen op je telefoon uit te schakelen wanneer je aan het werk bent. Laat bijvoorbeeld alleen urgente meldingen binnenkomen als deze van belang zijn. Doordat we steeds geprikkeld worden, worden we ook opnieuw uit onze concentratieflow gehaald. Het duurt even voordat je er weer in zit, daarom kan je deze extra prikkels vermijden die bovendien niets toevoegen aan jouw werkproces. Beloon jezelf ten slotte na het behalen van een doel. Dit kan door middel van kleine schouderklopjes van jezelf zijn, zoals een pauze waarin je even buiten gaat wandelen tot het scoren van een lekker drankje of (healthy) snack. Door jezelf te belonen spreek je als het ware extra waardering en dankbaarheid naar jezelf uit. Wat zou je nog meer kunnen doen om jouw werkflow en concentratie te verbeteren?

Geef jezelf deadlines

Naar een opdrachtgever of klant kan je deadlines communiceren, deze deadlines fungeren als een soort stok achter de deur. Dan moet je we het gewenste resultaat opleveren, anders val je door de mand. Die deadlines wil je sowieso halen, daarom kan je jezelf ook eerder deadlines meegeven. Zo weet je zeker dat je het gaat halen en kan je verwachtingen van klanten overtreffen door het product of de dienst eerder op te leveren. Wees streng voor jezelf als je dat nodig hebt, maar geef jezelf ook een schouderklopje wanneer het is gelukt om de opdracht te realiseren. Veel succes, je kunt het!

Van dromen naar doen

Natuurlijk is het makkelijk om het maar te laten voor wat het is. Maar met alleen makkelijk toekijken kom je er niet! Verzamel alle moed en kracht die je in je hebt en ga van start. Als je eenmaal bent begonnen, gebeurt er vaak iets magisch; je kunt niet meer stoppen en raakt in een flow! Precies die flow is ook al een geweldige motivatie om niet langer uit te stellen en voor je uit te schuiven, maar van jouw dromen werkelijkheid te maken. Druk niet langer op de snooze-knop, maar leef en (be)leef!

Share.

About Author

Leave A Reply