Deze week hebben we voor onze ondernemers categorie, Mike de Block van Uniq Print bereid gevonden om enkele vragen te beantwoorden. Mike is een ondernemer die naast zijn eigen onderneming, tevens conversie specialist is bij SuitSupply. Zijn eigen bedrijf is verregaand geautomatiseerd om dit te bewerkstelligen.

Uniq Print

Uniq Print is een B2B e-commerce bedrijf dat herbruikbare naambadges verkoopt in Europa. De naambadges bestaan uit vier onderdelen die eenvoudig in- en uit elkaar zijn te klikken. Dit is ideaal voor bedrijven waar veel verloop van personeel is. Denk hierbij aan Holland Casino, HMS Host, Media Markt en Van der Valk Hotels. Uniq Print levert nu vooral in Nederland en België. Men is druk bezig om ook de Duitse markt te veroveren.

1. Je bent op jonge leeftijd begonnen met je onderneming Uniq Print. Hoe kwam je tot dit concept? En wat zijn de voornaamste struikelblokken geweest?

Tijdens mijn stage in Vancouver (CA) is het idee ontstaan. Naambadges zijn een volume product wat ook online groot kan worden. De bestaande leveranciers in de Benelux leverden alleen offline, dus ik zag een online kans. Omdat de behoefte aan badges vaak laat, in het organiseren van bijv. een evenement, ontstaat, is snel leveren belangrijk. Google is vaak het startpunt van de zoektocht en neemt daarmee de rol van de promotionele groothandel steeds meer over. Daarom is de focus van Uniq Print uitsluitend online. Ik investeer dan ook alleen in SEO, Content Marketing en PPC. De grootste struikelblokken waren voor mij prijsperceptie en cashflow:

  • Prijsperceptie: Om hergebruik mogelijk te maken, is de aanschafwaarde van een naambadge hoger. Echter is de prijs per gebruik lager. Denk ook aan personeelswisseling waarbij de klant zelf de naam kan veranderen maar dezelfde badge kan gebruiken. Omdat de markt gewend was aan prijzen voor gegraveerde badges is het moeilijk geweest om de duurdere maar herbruikbare badges te promoten. Dit is gelukt door proefbadges uit te geven zodat afnemers de herbruikbaarheid konden ervaren.
  • Cashflow: Omdat in de B2B voornamelijk op factuur wordt gekocht is het belangrijk dat je een goede cashflow hebt. Dit ging in eerste instantie niet lekker omdat ik gefocust was op omzetgroei en niet op betalingsgedrag. Door een betalingskorting bij direct overschrijven aan te bieden in de webshop, is dit uiteindelijk opgelost.

2. Wat is jouw visie op het jong ondernemerschap? Welke stappen leiden tot succes?

Selecteer een niche markt. Begin vervolgens klein en test je product/markt combinatie uit. Kies ook voor de juiste focus. Als je start ben je geneigd je alleen te focussen op de positieve uitkomsten. Je kunt de negatieve zaken echter niet negeren. Bepaal vooraf je kpi`s. Persoonlijk maak ik gebruik van de AARRR funnel. Per fase bepaal ik een kpi die ik vervolgens consequent in de gaten houdt. Op deze manier weet ik snel genoeg of ik een idee verder moet uitrollen of juist niet.

3. Je hebt je onderneming zodanig geautomatiseerd dat er weinig tussenkomst van mensen nodig is. Wat heeft het succes hiervan bepaalt?

Ik heb e-mail journeys opgezet voor verschillende type klanten. Hierdoor heb ik meer tijd om nieuwe ideeën te testen en op te schalen. Daarnaast ontvangen klanten direct de opgevraagde informatie. Het voordeel is dat de complete verkoopcyclus sneller wordt. Naast het automatiseren van de e-mail journeys, is fulfillment ook een grote verbetering geweest. Op voorhand dacht ik dat dit te duur zou zijn, maar dit viel mee. Nu een order binnen 1-2 dagen wordt verzonden, kan ik klanten met een strakke deadline nog beter voorzien.

4. Waarom heb je de keuze gemaakt om een fulltime baan naast je eigen bedrijf te hebben?

Graag wil ik meer ervaring opdoen in conversie optimalisatie en het personaliseren van de website m.b.t. bezoekersgedrag. Hiervoor moet er veel traffic op de site zijn. Dit is lastig voor een B2B e-commerce bedrijf in een nichemarkt. Dit is de reden dat ik nu bij SuitSupply in het conversieteam werk. Het bijkomende voordeel daarvan is dat ik wat ik daarvan leer, kan toepassen bij Uniq Print. Daarnaast is het opbouwen van een merk, één van mijn ambities. SuitSupply is daar zeer sterk in.

5. Hoe combineer je een fulltime baan naast een eigen bedrijf?

Doordeweeks houd ik mijn e-mailbox in de ochtend- en avonduren bij. Daarnaast plan ik minimaal 1 keer per maand een werkweekend in waarin ik nieuwe ideeën uitvoer t.b.v. het testen en opschalen.

6. Blijf je in de toekomst fulltime werkzaam naast je eigen bedrijf? Of heb je andere toekomstplannen?

Mijn ambitie is om een nieuwe onderneming op te zetten die de hele keten beheert. Dus van productie tot verkoopkanaal. Uniq Print is een reseller van een product. Hierdoor is het opbouwen van een merk maar beperkt mogelijk. Terwijl een merk vaak het unfair advantage is van een bedrijf en de meeste waarde behelst. Vandaar dat ik al eerder aangaf dat ik bij SuitSupply veel kan leren.

7. Heb je nog tips voor andere ondernemers?

Omdat je vaak dag en nacht met je onderneming bezig bent, kan het gebeuren dat je bepaalde kansen niet meer ziet. Dit is een logisch gevolg, maar blijf daarom lezen. Boeken van mede-ondernemers of experts op het gebied van ontwikkeling en startups, zetten je vaak aan het denken. Er is namelijk vrijwel geen probleem dat uniek is. Er is altijd wel iemand die dit al heeft meegemaakt. Maak daarom gebruik van deze leermomenten en blijf lezen. Enkele tips: Lean Analytics, Wat zou Google doen? en Lean Startup.

Kijk voor meer informatie op de website van Uniq Print: https://www.uniqprint.nl/

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply