Image default
Eigen bedrijf Marketing

Van klanten naar fans: de voordelen op een rij

Als ondernemer wil je graag jouw expertise inzetten om klanten vooruit te kunnen helpen. Of je dit nu met producten of diensten doet; jouw talent helpt anderen om verder te komen dan waar zij nu staan. Je lost een bepaald probleem op van de klanten of speelt in op hun behoeftes met jouw product of dienst. Door van jouw huidige klanten, fans te maken werk je actief aan het retentiebeleid. Het retentiebeleid betekent dat je rekening houdt met het bedrijfsbeleid dat erop gericht is bestaande klanten vast te houden. Het vasthouden van een bestaande klant is namelijk relatief goedkoper, dan het vinden (en binden) van nieuwe klanten. Dit vormt onder andere een voordeel waarom ondernemers graag van hun klanten fans en ambassadeurs willen maken. Meer voordelen bespreken we in dit artikel!

Ambassadeurs creëren is goedkoper dan nieuwe klanten vinden

Door ambassadeurs en fans te maken van huidige klanten, werk je actief aan de betrokkenheid en loyaliteit. De band versterken en warm houden bij het huidige klantenbestand is een intensief proces, maar nog intensiever en kostbaarder is het om nieuwe klanten te zoeken. Die zoektocht verloopt via on- en offline marketingcampagnes en daar komen veel tijdrovende en kostbare activiteiten om het hoekje kijken. Natuurlijk is daar budget voor nodig, maar er kunnen ook veel opdrachten komen uit de klanten die je al bereikt en in jouw huidige bestand hebt. Denk na over hoe je hen nog meer aan jouw onderneming kunt binden en hoe je in kunt spelen op hun huidige behoeftes met jouw onweerstaanbare aanbod!

Positieve referenties en mond-tot-mond reclame

Een ander groot voordeel van het creëren van fans in plaats van ‘alleen klanten’, is dat zij door de hoge mate van betrokkenheid sneller aan jouw onderneming denken. Zij zullen hun oren en ogen openhouden en komt er een kans voor jouw onderneming op hun pad, dan denken zij sneller aan jou omdat je top-of-mind bent bij deze fans. Zij laten bovendien sneller positieve referenties en reviews omtrent jouw product of dienst achter en dat zorgt ook voor een verkoopstimulans. Kansen die je niet wilt laten liggen! Tevreden klanten die mond-tot-mond reclame delen voor jouw onderneming, zijn geloofwaardig door hun ervaring én enthousiasme. Ook is het de goedkoopste manier van marketing realiseren voor jouw business.

Vergroot jouw netwerk door de fans

Loyale klanten in de vorm van fans zijn sneller bereid jouw product en diensten in hun netwerk voor te stellen en anderen ermee te enthousiasmeren. Daardoor genereer je een groter bereik, waardoor fans bijdragen aan het vergroten van jouw ondernemingsnetwerk. Op deze manier kom je onder de aandacht bij potentiële, nieuwe klanten waar je ook fans van kunt maken. Zo versterk je met elkaar jouw business!

Tevreden klanten creëren is een must voor ondernemers. Veel succes!

Related posts

Werk niet voor een ander, maar werk voor jezelf

Mathijs

CRM systemen vergelijken – onze top 10

Danny

Samenwerken met een influencer: zo pak je het aan

Dion

Leave a Comment