Een verhuizing kost altijd veel tijd en werk. Zeker als je ervoor kiest om het zelf te doen. Uitbesteden scheelt aanzienlijk wat tijd en werk betreft, afhankelijk van de mate waarin je het uitbesteedt (alles is mogelijk).

Als je met je bedrijf verhuist, verschilt dat vanzelfsprekend een beetje van een particuliere verhuizing. De inboedel is immers anders. Bij een zakelijke verhuizing zijn het vooral bureaus, stoelen, kasten en computers, terwijl een particuliere verhuizing veel gevarieerder is. Bij zo’n particuliere verhuizing heb je bovendien eventueel te maken met (emotioneel-) waardevolle spullen, wat voor sommige mensen een reden is om liever zelf te verhuizen om er zeker van te zijn dat de spullen heelhuids aankomen op de plaats van bestemming. Een verhuizing levert het nodige werk op.

Hier bespreken we de voor- en nadelen van zelf verhuizen versus uitbesteden. Of het nu zakelijk of particulier is, dat maakt niet uit.

Uitbesteden

Verhuizen uitbesteden kost een beetje, maar dan heb je wel een relatief rustige verhuizing met weinig hectiek. Dat betekent niet dat je niets hoeft te doen. De volgende dingen moeten wel nog steeds goed uitgezocht worden.

  • Datum verhuizing. Je prikt en plant deze uiteraard zelf. Belangrijk of hier te weten is dat niet elke dag van de week even duur is als het aankomt op het inschakelen van een verhuisbedrijf. Maandag tot en met donderdag zijn namelijk aanzienlijk goedkoper. Als dit haalbaar is moet je hier zeker je voordeel mee doen.
  • Is je inboedel verzekerd bij het verhuisbedrijf dat je hebt ingeschakeld? Vraag hiernaar en kaart het af. Als een verhuisservice is aangesloten bij de Vereniging van Erkende Verhuizers is dat een sterke indicatie dat het allemaal wel snor zit.
  • Dit kun je helemaal laten doen, of je kunt ervoor kiezen om het deels zelf te doen. Dat laatste is natuurlijk ten voordele van de portemonnee, maar is misschien ook fijn wanneer er kostbaarheden of belangrijke bedrijfsdocumenten moeten worden ingepakt. Dat wil je misschien graag zelf doen.

Zelf doen

Zelf de verhuizing regelen is prima te doen. Zeker voor kleine bedrijven is het vaak het beste om het zelf te doen. Het grote voordeel van zelf verhuizen is het kostenaspect. Je scheelt je makkelijk EUR 500.
• Het huren van een busje en het regelen van werknemers of vrienden. Beide feitelijk onnodig om te zeggen. Zorg ervoor dat je mensen hebt die voor je kunnen sjouwen. Werknemers is natuurlijk het makkelijkst, maar dan moet dat wel haalbaar zijn.
• Denk ook hier weer aan de verzekering, die je – indien je dit wenst- hier dus zelf zal moeten afsluiten. De kans is klein dat er grote dingen gebeuren, maar wil je het risico lopen voor die paar tientjes?
• Sjouwen en inpakken. Afhankelijk van de (grootte van) de inboedel, kan dit erg veel tijd kosten. Zeker om het goed en degelijk in te pakken. Lees hier tips over hoe je verscheidende voorwerpen goed inpakt.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply

Deze website plaatst cookies en wij zijn wettelijk verplicht uw toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies Lees de Privacy Verklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten