Image default
Eigen bedrijf Logistiek Ondernemen Tips

Verpakking ontwerpen? Dit zijn de trends voor 2024!

De wereld van verpakkingsontwerpen verandert voortdurend. Het is voor ondernemers belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen, om zo de concurrentie altijd een stapje voor te blijven. Een product met een unieke verpakking valt namelijk op, en daarmee blijft de verpakking van je product van essentieel belang voor succes op de markt. Ga je binnenkort een nieuwe verpakking ontwerpen? Houdt dan deze trends in gedachten!

1. Laat een minimalistische en strakke verpakking ontwerpen

Minimalisme is een van de trends die we de afgelopen jaren op steeds meer vlakken aan terrein zien winnen. In de fotografie, in onze interieurs, en nu dus ook in de verpakkingen van onze producten. Consumenten worden steeds vaker aangetrokken door eenvoudige, strakke en toch nette ontwerpen zonder al te veel poespas. Een minimalistische verpakking ontwerpen doe je ten eerste door je te houden aan een beperkt kleurenpalet. Vaak gaat het om wit, zwart en grijstinten, maar ook pastelkleuren en zachte kleuren als beige en aardse tonen doen het goed. Daarnaast wordt er vaak slim gebruikgemaakt van simpele vormen en lijnen om tot een interessant design te komen. Te veel decoratie, grote lappen tekst en te complexe designs 

Bij minimalisme staat functionaliteit voorop. Zorg er dus voor dat je verpakking er niet alleen aantrekkelijk en strak uitziet, maar ook nog eens makkelijk te gebruiken is en dat je merk direct te herkennen is.

Laat een minimalistische en strakke verpakking ontwerpen

2. Gebruik duurzame en milieuvriendelijke materialen

Duurzaamheid is en blijft een topprioriteit, zowel voor ondernemers als consumenten. Steeds vaker zijn we ons bewust van de impact die onze keuzes hebben op het milieu. De verwachting is dat ook in 2024, en in de jaren hierna, de vraag naar duurzame oplossingen blijft toenemen. Kies dus voor recyclebare en herbruikbare verpakkingen, gemaakt van duurzame materialen. Denk aan een verpakking ontwerpen met biologisch afbreekbare of gerecyclede materialen.

3. Een verpakking ontwerpen draait om personalisatie

Een krachtige trend in verpakkingsontwerp is personalisatie. Consumenten willen het gevoel krijgen dat ze speciaal zijn; dat een verpakking of product speciaal voor hen is gemaakt. Denk aan gepersonaliseerde berichtjes of namen op een verpakking, of andere details die specifiek bij een product passen. Ga je een verpakking ontwerpen, en wil je die personaliseren? Zorg dan wel voor herkenbare elementen, bijvoorbeeld de kleuren van je huisstijl, je logo, en andere details die bij jouw merk of bedrijf horen.

En tot slot, dé trend van dit jaar: ontwerp een verpakking met een verhaal

Storytelling wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Een goed verhaal verkoopt, en het zorgt ook nog eens voor een diepere, emotionele connectie tussen je klant en je product. Consumenten voelen zich namelijk eerder verbonden met een product dat een verhaal heeft waar zij zich in kunnen inleven of wat zij herkennen, dan een product dat geen verhaal heeft. Een verpakking ontwerpen met een verhaal doe je bijvoorbeeld door middel van teksten over de oorsprong van je product, het productieproces, of door de missie van je bedrijf te benadrukken.

Related posts

5 x Tips om overspannenheid te voorkomen

Dagmar

Tips om eenvoudig je zakelijke abonnement op te zeggen

Danny

Je netwerk ordenen doe je zo

Danny Bijl

Leave a Comment